Åkerlund & Rausing samlar alla varumärken under ett namn

PUBLICERAD: 24 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

VD Haralds Schulz visar att AR Packaging nu blir det nya gemensamma namnet på bolagets olika varumärken och förvärv. (Bild AR Packaging)

Ledande förpackningskoncernen ÅR Packaging, som har huvudsäte i Lund och en nettoomsättning på cirka 10 miljarder kronor samt fabriker i 13 länder, slår nu samman alla sina olika varumärken under det gemensamma namnet AR Packaging.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att man är inne i en stark tillväxtfas. Tidigare har man använt sig av sju separata varumärken, vilka tillsammans har levererat kompletta produktsortiment och innovativa metoder inom förpackningsindustrin.

”Genom att samordna våra varumärken kan vi ge kunderna tillgång till vår samlade kompetens och produktportfölj på ett ännu bättre sätt än tidigare. Drivkraften är att öka nyttan för kunderna, vilket även kommer ge oss nya marknadsandelar”, säger VD Harald Schulz.

De sju varumärken, som nu får det gemensamma namnet AR Packaging, är ÅR Packaging, Å&R Carton, Flextrus, CC Pack, SP Containers, Maju Jaya och ÅR Packaging Digital. Dessutom ingår bolagets fyra senaste förvärv, Nampak Carton Nigeria, K+D, rlc Packaging och BSC Drukarnia Opakowan. Sammanslagningen ligger i linje med AR Packagings tillväxtstrategi att fortsätta växa både organiskt och genom förvärv.

AR Packaging skrivet att man har en bred kundbas av både internationella och lokala kunder i drygt 50 länder, vilka använder bolagets kartongbaserade och flexibla förpackningar. Förpackningarna används av livsmedels- och läkemedelsföretag med höga krav på hygien och funktionalitet.

”Utöver vårt fokus på hållbarhet så visar den pågående Corona-pandemin också viktiga förpackningar är för att säkerställa god hygien och säker leverans av mat till konsumenterna. Sammantaget skapar detta nya affärsmöjligheter för AR Packaging med sin omfattande produktportfölj och starka innovationsförmåga”, säger Harald Schulz.

I samband med det nya gemensamma namnet har AR Packaging också designat en ny webbplats, som lanserades den 22 juni.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top