Åkerlund & Rausing samlar alla varumärken under ett namn

PUBLICERAD: 24 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

VD Haralds Schulz visar att AR Packaging nu blir det nya gemensamma namnet på bolagets olika varumärken och förvärv. (Bild AR Packaging)

Ledande förpackningskoncernen ÅR Packaging, som har huvudsäte i Lund och en nettoomsättning på cirka 10 miljarder kronor samt fabriker i 13 länder, slår nu samman alla sina olika varumärken under det gemensamma namnet AR Packaging.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att man är inne i en stark tillväxtfas. Tidigare har man använt sig av sju separata varumärken, vilka tillsammans har levererat kompletta produktsortiment och innovativa metoder inom förpackningsindustrin.

”Genom att samordna våra varumärken kan vi ge kunderna tillgång till vår samlade kompetens och produktportfölj på ett ännu bättre sätt än tidigare. Drivkraften är att öka nyttan för kunderna, vilket även kommer ge oss nya marknadsandelar”, säger VD Harald Schulz.

De sju varumärken, som nu får det gemensamma namnet AR Packaging, är ÅR Packaging, Å&R Carton, Flextrus, CC Pack, SP Containers, Maju Jaya och ÅR Packaging Digital. Dessutom ingår bolagets fyra senaste förvärv, Nampak Carton Nigeria, K+D, rlc Packaging och BSC Drukarnia Opakowan. Sammanslagningen ligger i linje med AR Packagings tillväxtstrategi att fortsätta växa både organiskt och genom förvärv.

AR Packaging skrivet att man har en bred kundbas av både internationella och lokala kunder i drygt 50 länder, vilka använder bolagets kartongbaserade och flexibla förpackningar. Förpackningarna används av livsmedels- och läkemedelsföretag med höga krav på hygien och funktionalitet.

”Utöver vårt fokus på hållbarhet så visar den pågående Corona-pandemin också viktiga förpackningar är för att säkerställa god hygien och säker leverans av mat till konsumenterna. Sammantaget skapar detta nya affärsmöjligheter för AR Packaging med sin omfattande produktportfölj och starka innovationsförmåga”, säger Harald Schulz.

I samband med det nya gemensamma namnet har AR Packaging också designat en ny webbplats, som lanserades den 22 juni.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor