De tar kliv i satsning på förpackningstryck

PUBLICERAD: 21 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Agfa satsar allt mer på förpackningstryck. Foto: Arkiv

Agfa-koncernen förvärvar brittiska Inca Digital Printers. Enligt företaget bäddar uppköpet för en stark position inom digitalt höghastighetstryck och för att ta ytterligare kliv in på marknader med förpackningstryck.

Inca Digital Printers utvecklar och tillverkar produktionsteknik och digitala trycklösningar för skylt- och displayapplikationer, men också för den snabbt växande marknaden för digitaltryckta förpackningar. Agfa köper nu företaget av Screen graphic solutions group.

– Förvärvet av Inca är ett stort steg i Agfas transformation. Digitaltryck är en lönsam tillväxtmotor för koncernen med en enorm potential som kommer att accelereras ytterligare genom tillskottet av Inca, säger Pascal Juéry, vd och koncernchef för Agfa Gevaert-koncernen.

Utskrifter i ett pass
Vincent Wille. Foto: Pressbild

Enligt Agfa blir Inca en idealisk partner. Företaget kommer att  komplettera Agfas portfölj av utskriftslösningar, bland annat med multipass-skrivare och en ny maskinserie med digitalpressar – utskrifter i ett pass för att printa på olika typer av förpackningar. I samarbete med wellpapptillverkaren BHS Corrugated har de även utvecklat en skräddarsydd in-line Print Engine.

Förvärv stärker positionen

Vincent Wille, vd för Agfas affärsområde inom digitaltryck och kemikalier:

– Kombinationen av Inca Digitals tillverkningskunnande och Agfas tekniska expertis, världsomspännande närvaro och utmärkta servicenätverk kommer att göra det möjligt för oss att erbjuda oöverträffade utskriftslösningar till våra kunder och att sömlöst anpassa oss till deras behov i detta snabbt föränderliga utrymme.

– Denna investering utnyttjar och stärker vår position på high-end och höghastighetsmarknaden för storformat som helhet och specifikt i det lovande förpackningssegmentet.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx