
Flexible Packaging Europes (FPE) nyvalde ordförande Karri Koskela, vd på Wipak, vill göra sig av med felaktiga uppfattningar om plast – även om det känns lika utmanande som att springa ett ultramaraton. Han vill påverka förpackningslagstiftningen så att den baseras på fakta och inte på känslor.
— Många tycker att förpackningsbranschen är tråkig, men det stämmer inte, säger Wipaks vd Karri Koskela och ger ett färskt exempel från sjukhusvärlden.
Allt oftare opererar läkare patienter med hjälp av robotar – till och med på distans. Kirurgen kan befinna sig i Helsingfors medan roboten opererar patienten i New York. Läkaren måste dock vara säker på att den kirurgiska hygienen upprätthålls. Därför kläs robotens armar i sterila påsar, och tillverkningen av dessa kräver förpackningsbranschens expertis.
— Användningen av så kallade Steriking-påsar för robotinstrument ökar hela tiden, berättar Koskela.
De påsar som garanterar patientsäkerheten undgick att hamna på EU:s lista över engångsplaster (SUP-direktivet) år 2019.
Lagstiftarnas goda avsikt var att minska plastskräpet i haven, men direktivets genomförande stötte på problem.
— Om lagstiftning görs för snabbt och baserat på populistiska uppfattningar blir resultatet halvfärdigt. Tyvärr gick det så för SUP-direktivet, säger Koskela.
Nu har han sitt livs chans att påverka så att beslutsfattare får tillgång till faktabaserad kunskap direkt från branschens aktörer. I juni valdes han till ordförande för branschorganisationen Flexible Packaging Europe (FPE) – den första finländaren på posten.
Plast förlänger hållbarheten
— Jag har redan tidigare suttit i FPE:s styrelse, så verksamheten är bekant. Min ordförandeperiod är en fortsättning på FPE:s tidigare arbete, där fokus ligger på förpackningsavfallsförordningen. Det är också viktigt att kommande lagstiftning är genomförbar och gynnar industrin, samt att materialen verkligen kan återvinnas, säger Koskela.
Organisationen har försökt påverka centrala intressenter – Europaparlamentet och kommissionen – och har bland annat ordnat diskussionstillfällen för att skapa en genuin dialog mellan lagstiftare och företag.
— Det har fungerat bra. Vi har kunnat förklara för beslutsfattarna varför vissa krav är omöjliga att genomföra och vilka områden man bör fokusera på. De har börjat inse att flexibel plast – eller aluminium – inte alltid är dåligt, utan ibland till och med den bästa lösningen. Flexibel plast kan vara mer miljövänlig än alternativa material. Om till exempel kött packas i papper i stället för plast, förstörs det snabbare och hållbarheten minskar.
— Då blir den totala miljöpåverkan av pappersförpackningen negativ jämfört med plast, konstaterar Koskela.
Ett scoop säljer bättre än fakta
Allmänhetens attityder förändras dock inte snabbt. Koskela jämför det snarare med ett ultramaraton än ett maraton.
— Man får dramatiska bilder av plastens nackdelar – en sköldpadda som fastnat i en plastförpackning, till exempel. I medierna säljer ett scoop bättre än en torr fakta. Jag önskar att influencers vågade lämna känslorna och producera innehåll baserat på fakta.
En annan utmaning är att konsumenter hellre väljer en klar plastförpackning än en som inte är lika transparent för den är tillverkad av återvunnet material.
Koskela är ändå nöjd med FPE:s starka medlemsbas, som omfattar alla stora och medelstora företag inom branschen samt många mindre aktörer.
— En gemensam röst är grunden för inflytande, säger han.
Det gröna alternativets popularitet växer
Framöver anser FPE:s ordförande att man, utöver att förbättra återvinningsbarheten hos flexibla plastförpackningar, också måste diskutera själva återvinningssystemens grundprinciper. För andra förpackningsmaterial än plast – som fiber, glas och metall – är priset på återvunnet och jungfruligt material nästan detsamma, tack vare effektiva återvinningssystem.
— Även livsmedels- och sjukhusförpackningslagstiftningen innehåller inkonsekvenser. Hygienlagstiftningen för livsmedel förbjuder ibland användning av kemiskt återvunna råvaror, säger Koskela.
Han vill förbättra FPE-medlemmarnas verksamhetsförutsättningar och har även styrt Wipak i en ny riktning. Företaget har investerat flera miljoner euro i miljövänligare tillverkningsprocesser. Wipaks snabbast växande produktlinje är den återvinningsbara Green Choice-serien.
Koskela är entusiastisk över nya möjligheter inom förpackningsbranschen, såsom digitala vattenmärken som är osynliga för ögat men kan läsas av en optisk enhet.
— Vårat Digital Choice-koncept kan förbättra återvinningen och skydda förpackningar mot förfalskningar. Det kan även användas på andra sätt. Konsumenten kan till exempel ta ett foto av produkten med mobilen och länkas till en webbplats med recept för just den produkten, berättar Koskela.