Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

PUBLICERAD: 2 september 2025
UPPDATERAD: 2 september
Johnny Mattson från O. Kavli i mitten. Calle Peyron till höger och Jacob Norstedt, strategichef på Silver.

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.

Ett poddformat är en möjlighet att nörda ner sig i detaljer eller bara vara intressant och allmänbildande. Att höra kunniga personer berätta kan också vara kunskapsgrundande. Det är i stora drag så Silver har tänkt beslöt sig för att starta en podd. Sen vill man så klart också att många fler ska upptäcka deras kunnighet inom varumärke och design.

Det blev nästan som en podd med en paneldiskussion när Packnews mötte André Hindersson, vd på Silver och Calle Peyron, varumärkesexpert och lärare på IHM Business School, som är värd under poddarna. Vårt möte handlade om att få veta mer om bakgrunden till satsningen.

Under ett par månader har det första avsnittet av Silver Brand Talks nu funnits ute på Spotify, och enligt André och Calle har det varit riktigt bra lyssnarsiffror. I det första avsnittet är Johnny Mattsson, CEO på O. Kavli, gäst. Under 45 minuter diskuteras Kavlis mycket lyckade lansering av Johnny´s Barbecuesås men inte bara det, samtalet gled även in på framgången bakom Kavlis olika varumärken, den unika affärsmodellen och varför hårdrocken har bidragit till en ökad försäljning av barbequesåser.

– Det här är något som har legat och ”pyrt” hos oss på Silver under lång tid. Varför inte starta en podd? Jag har startat projektet ett par gånger men av olika orsaker har det runnit ut i sanden, men nu blev det av, berättar André Hindersson.

– Syftet med podden är att skapa ett forum för branding och design och vi gör det så klart ur Silvers perspektiv. Vi har haft örat mot marken och vet att det här är något som intresserar folk.

Läs mer om detta i kommande utgåva av tidningen Packnews. Under tiden kan du lyssna på podden här!

Senaste nytt

Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Resultatutvecklingen generellt i massaindustrin är inte på topp för närvarande. Efterfrågan är för låg och i kombination med högre råvarukostnader påverkas marginalerna hos aktörerna. Ett företag som känner av det är Rottneros, som har bruk i Vallvik och i Rottneros utanför Sunne. Det senare med direkt koppling till förpackningsindustrin. Vi tog reda på vad Lennart Eberleh, vd och koncernchef, har att säga om läget.
Lennart_eberleh_naturx
Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

KonicaMinoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi
Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

Nu kan fiberbaserade förslutningar konkurrera kostnadsmässigt med plast

Blue Ocean Closures (BOC) senaste generation av fiberbaserade skruvförslutningar kan nu produceras till samma eller lägre materialkostnad än den för fossil plast, samtidigt som energiförbrukningen i produktionen är upp till nittio procent lägre.
BOC1
Nu kan fiberbaserade förslutningar konkurrera kostnadsmässigt med plast

Flowpack för Garants hela kycklingar

Axfood fortsätter att se över sina förpackningslösningar. Nu tar man bort tråget till hel kyckling under det egna varumärket Garant. Förändringen, som gäller både hel kyckling och hel majskyckling, innebär en årlig besparing på cirka 28 ton plast.
Garant majskyckling flowpackx
Flowpack för Garants hela kycklingar

Läs vidare

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Med djärvare färg, ny logotyp och det unika typsnittet Shake är Pucko nu redo för nästa generation – med ett fortsatt fast grepp om sin lekfulla karaktär. Bakom den nya förpackningsdesignen står varumärkesbyrån IW Agency, som berättar om arbetet för CAP&Design som är en del av AGI Media där även Packnews.se ingår.
image003x
Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

Till och från dyker det upp lite nytänkande kring pizzaförpackningar, men det är inte lätt att göra så mycket åt en sådan. Smurfit Westrock har dock tagit ett grepp om frågan och tillsammans med den spanska pizzakedjan Papa Johns har man utvecklat en minst sagt annorlunda lösning.
papajohns 931x642_Mesa de trabajo 1x
Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

Bluetooth-tagg ger dig din stulna chokladkaka tillbaka

För att förstärka vikten av begreppet ”Connected Packaging” som en viktig marknadsförings- och konsumentengagemangskanal har chokladmärket Hershey samarbetat med ADT Security Solutions för att skapa teknikbaserade förpackningar som skyddar mot chokladstölder!
acake
Bluetooth-tagg ger dig din stulna chokladkaka tillbaka