Bluetooth-tagg ger dig din stulna chokladkaka tillbaka

PUBLICERAD: 14 augusti 2025
UPPDATERAD: 14 augusti

För att förstärka vikten av begreppet ”Connected Packaging” som en viktig marknadsförings- och konsumentengagemangskanal har chokladmärket Hershey samarbetat med ADT Security Solutions för att skapa teknikbaserade förpackningar som skyddar mot chokladstölder!

I Brasilien står chokladälskare, ibland kända som Barra Lovers, inför utsikten att deras favoritgodisar märkligt försvinner, oavsett om de lyfts från ett skrivbord eller dras från ett köksskåp. Som ett ironiskt svar har Hershey samarbetat med ADT för att skapa den ”Ostjälbara” chokladkakan.

De har placerat Bluetooth-taggar på förpackningarna till en specialutgåva av deras ”Special Dark”-choklad. Dessa taggar skickar notiser till en app på användarens mobiltelefon om chokladkakan flyttas utanför ett förinställt område, vilket ger ett humoristiskt varningsmeddelande.

Bluetooth-taggarna som är integrerade i förpackningen delar lekfulla meddelanden som: ”Din chokladkaka är i fara – det ser ut som att du inte är den enda Barra Lovern i närheten.”

Så här fungerar det:

1. Bluetooth-taggar: Varje chokladkaka i specialutgåvan har en Bluetooth-tagg inbäddad i förpackningen.
2. App-anslutning: Användaren laddar ner en app och kopplar den till taggen.
3. Övervakning: Appen övervakar chokladkakans position inom ett förinställt område.
4. Notiser: Om chokladkakan flyttas utanför detta område skickas en notis till användarens telefon.

 

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok