
Genom åren har det kommit exempel på både självkylande och självvärmande förpackningar, oftast när det gäller drycker. Tekniken har fungerat men det som inte fungerat är kostnader och många gånger återvinning. Nu dyker det upp ytterligare en lösning, den här gången för kylning av innehållet.
Det är det brittiska start-up företaget deltaH som försöker få ut Cool Can på marknaden. Den gör rumstempererade och varma drycker iskalla genom att man trycker på knappen på undersidan. Burken har vatten i aluminiumbasen. När användarna trycker på knappen blandas det med saltkomponenterna som är inbäddade i dess dubbla väggar. Sedan kyls behållaren nästan omedelbart.
Företaget säger att burken, när den aktiveras, kan hålla innehållet kylt i upp till 45 minuter och kan sänka temperaturen på drycker från tjugotvå till sex eller sju grader Celsius. Vattnet i basen är separerat från själva drycken inuti behållaren, så saltkomponenterna som utlöser kylningsprocessen inte hamnar i drycken. För att låta användarna veta att den självkylande burken är sval blir snöflingesymbolen på förpackningsdesignen via termokromatisk färg, blå.
Burken är enligt företaget helt återvinningsbar. Designmässigt lämnar teamet huvudsakligen burkens mittersta del fri från design förutom logotypen. Det gör det möjligt för varumärken att bädda in sina designer eller ikoner. Sedan hjälper den svarta färgen på basen snöflingan, som är slingad inuti en arktisk blå cirkel, att sticka ut.
Så här långt finns inga uppgifter om vad burken kostar att producera.