Förstärkt budskap med digital signage

PUBLICERAD: 7 februari 2019
UPPDATERAD: 24 januari

– Vi står inför ett decennium där tryckt och digitalt kommer fungera tillsammans i en fysisk miljö, säger Brandfactorys affärsutvecklingschef Olof Björn.

Olof Björn, utvecklade sin ståndpunkt om kombinationen tryck och digital signage under Brandfactorys föreläsning på Sign&Print Scandinavia:

– Ser man till den yngre generationen så vänder de sig mycket till mobilen. Genom att ta de digitala ytorna in i butiken så skapar man en igenkänningsfaktor, säger Olof Björn.

Brandfactory har använt sig av digital signage, alltså digitala skärmar inomhus- och utomhus, för att nå ut med sina kunders budskap. Ett exempel som företaget visade upp under mässan är ett hjälpmedel för hockeyspelare när de ska köpa en ny hockeyklubba.

– Genom att ha digitala skärmar kan man skapa guider. Med hjälp av en skärm kan man i butiken mäta vilken sorts klubba du ska ha, baserat på dina personliga egenskaper. Förutom detta så avslöjar skärmen även vilken hockeystjärna som har just den klubban, säger Jesper Holmström, creative director.

Med digital signage kan ett företags marknadsavdelning äga en kampanj på ett helt nytt sätt, menar Brandfactory. När innehållet är digitalt har de möjlighet att styra vad som ska synas och när, ute i de fysiska butikerna.

– Något som är relevant i en butik i Lund, kanske inte är intressant i Kiruna. Marknadsavdelningen kan på så sätt styra hur kommunikationen ska se ut vid olika tidpunkter på dygnet. När en produkt är slut i en butik kan den direkt plockas bort från skärmen, så att endast relevant innehåll syns för just den butiken.

Men digital signage är enligt företaget inte alltid användbart.

– Skulle du arbeta med bara digitala ytor så kan det bli en förvirrad upplevelse, säger Olof Björn när han får frågan om man inte enbart kan ha digitala skärmar.

– Vissa saker är självklart enklare i tryck. Det blir däremot interaktivt när det är digitalt. Mycket av digital signage innebär stora investeringar. Så det är en avvägning vad man ska satsa på, avslutar Olof Björn.

 

 

Senaste nytt

Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

Flexible Packaging Europes (FPE) nyvalde ordförande Karri Koskela, vd på Wipak, vill göra sig av med felaktiga uppfattningar om plast – även om det känns lika utmanande som att springa ett ultramaraton. Han vill påverka förpackningslagstiftningen så att den baseras på fakta och inte på känslor.
933A0142x
Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

Metsä Board har slutfört ett moderniseringsprojekt på 60 miljoner euro vid sitt kartongbruk i Simpele. Den uppgraderade kartongmaskinen är nu i full drift och den förnyade falskartongprodukten MetsäBoard Classic FBB är klar för kundleveranser.
Modernised Simpele board machinex
Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Resultatutvecklingen generellt i massaindustrin är inte på topp för närvarande. Efterfrågan är för låg och i kombination med högre råvarukostnader påverkas marginalerna hos aktörerna. Ett företag som känner av det är Rottneros, som har bruk i Vallvik och i Rottneros utanför Sunne. Det senare med direkt koppling till förpackningsindustrin. Vi tog reda på vad Lennart Eberleh, vd och koncernchef, har att säga om läget.
Lennart_eberleh_naturx
Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

KonicaMinoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi
Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

Läs vidare

Många intressanta presentationer på Sign&Print Scandinavia på Kistamässan

Den här vecka är det Empack på Kistamässan. Redan nästa vecka är det dags för en ny mässa i samma hall som har anknytning till förpackningsindustrin. Sign&Print arrangeras den 7 till 9 oktober. Förutom ett stort antal utställare kan besökarna även ta del av en rad intressanta presentationer. Här hittar du programmet.
Cina-Carina-Allfors-900x600-5-colorx
Många intressanta presentationer på Sign&Print Scandinavia på Kistamässan

Schur visar ny printerteknik som ersätter etiketter på Sign Print & Pack i Odense

Den danska förpackningsjätten Schur har valt att visa sin senaste 5-färgsetiketteringsteknik på Sign Print & Pack-mässan i danska Odense som startar onsdagen den 18 september.
GSI-Colorizex
Schur visar ny printerteknik som ersätter etiketter på Sign Print & Pack i Odense

Det här händer på mässan Sign Print&Pack i Odense i mitten av september

Nu är det mindre än en månad till mässan Sign Print&Pack i Danmark. Hallå där, Lars Jensen och Daniel Wahlgren på AGI, vad kan vi förvänta oss av årets mässa i Odense?
FotoJet-99x
Det här händer på mässan Sign Print&Pack i Odense i mitten av september

Världslansering på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blev först i världen att se maskinen demonstreras live.
canon-ocexx-arizona
Världslansering på mässan