Under 2021 ökade livsmedelsproducenten Kavli sitt hållbarhetsarbete inom förpackningar och bantade bort 57 ton plast från kända varumärken som Kavli Amerikansk dressing, Eriks såser, m fl.

”På Kavli har vi gjort förpackningar till ett område av högsta prioritet på vår hållbarhetsagenda, vilket vi bland annat visat genom att underteckna både DLF:s Plastinitiativ och Livsmedelsföretagens Hållbarhetsmanifest. Under det gångna året är vi stolta över att ha åstadkommit stora plastminskningar”, säger Victoria Voss, hållbarhetschef på Kavli.
Under varumärket Kavli minskade Kavli Sverige under 2021 plasten i tuberna med Amerikansk dressing med 44 procent i den stora 425-grams tuben och med 17 procent i den mindre 230-grams tuben. Totalt blev det en plastminskning med 47 ton på årsbasis. Och till burkarna med Eriks såser introducerade man en ny plastburk i början av året, som innehöll nio procent mindre plast. Det innebär på årsbasis en plastminskning med 10 ton i Eriks-burkarna, som dessutom alla tillverkas av återvunnen plast.
Dessutom introducerade Kavli under våren 2021 ett 100 procent återvinningsbart polypropenmaterial i plastbägarna till produkten Bärry och i vätskekartongförpackningarna till Planti lanserade man nya skruvkorkar tillverkade av en bioplast, som har tallolja som råmaterial. Talloljan är en restprodukt vid nordisk papperstillverkning.