Ensocoat är Stora Ensos flaggskeppsprodukt inom lyxförpackningar och grafiska produkter. Kartongvarumärkets 50-årsjubileum kommer att firas i Stora Ensos monter på Luxe Pack Monaco 2014.
– Tillväxt inom skönhetsprodukter och lyxförpackningar är ett av Stora Ensos strategiska mål och vi utvecklar våra produkter med det i tankarna. Ensocoat är vårt flaggskepp och har lyckats etablera sig på marknaden som en kartongkvalitet som alltid anpassat sig till nya utmaningar, säger Hervé Vue, Sales Director, Stora Enso France.
På senare år har utvecklingen av Ensocoat fokuserat på vithet, ljushet, en blåare nyans, förbättrat UV-motstånd och en slätare yta. Förbättringarna har lett till att allt fler lyxvarumärken valt Ensocoat som material för sina förpackningar. Ensocoats position inom grafiska produkter stärktes i år i och med att kartongen fick miljömärket EU Ecolabel som första SBS-kartong (helblekt homogen sulfatkartong) i världen.
Stora Enso kommer även att presentera årets vinnarbidrag från designtävlingen Recreate Packaging som fokuserade på reseförpackningar samt företagets hela sortiment av kvalitetskartong för kosmetika, dofter, hygienprodukter, champagne samt vin och sprit.
– Vår breda produktportfölj möjliggör individuella lösningar och optimerade förpackningar. I vin- och spritförpackningar kombineras Ensocoat ofta med våra andra kartongkvaliteter, till exempel Tambrite, CKB och Triplex Gris. Performa Alto och Performa White erbjuder ytterligare möjligheter för optimering. Stora Enso har även specialistkunskap inom barriärer och kan erbjuda innovativa lösningar som bygger på förnybara råmaterial, även inom primärförpackningar för kosmetika och skönhetsprodukter, säger Hervé Vue.