Med en heltidsanställd Country Manager, i form av den branschkunnige Sören Cohr Caspersen, på plats i Köpenhamn, har Torus Pak sedan i höstas bearbetat den danska marknaden.
– Intresset för matförpackningen med löstagbar botten är jättestort. Danmark är hemlandet för snygg design, så det är inte förvånande att en produkt som bringar estetik till ätandet tas emot varmt, säger Sören Cohr Caspersen.
Allt fler människor har allt mindre tid för att laga mat. Därför ökar försäljningen av färdigrätter och take-away från restauranger som båda levereras i plastlådor. När de sedan serveras uppslevade eller direkt ur lådan där hemma, är presentationen inte särskilt tilltalande och smakupplevelsen påverkas därav negativt. Torus Pak förpackningen öppnas från undersidan och möjliggör att maträtten ser lika bra ut på tallriken som i tråget.
– Vi började att satsa på personal i Danmark. Härnäst satsar vi på att sälja själva förpackningen både till offentliga och privata företag. En tredje grej på gång är att hjälpa restaurangkedjan Romy Foods igång i centrala Köpenhamn. Romy Foods har ett exklusivt avtal med Torus Pak förpackningslöning, säger Rickard Gillblad, Managing Director Torus Pak Europe.
Förpackningar utgör idag två procent av Danmarks totala inköp av varor och tjänster. Plastförpackningar som Torus Pak står för runt 20 procent av dessa inköp. Enligt Miljöstyrelsens undersökning har förpackningsindustrin upplevt en stadig ekonomisk utveckling sedan 2003. Globalt, omsätter industrin 560 milliarder USD per år.