PUBLICERAD: 3 april 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Torus Pak - low

Med en heltidsanställd Country Manager, i form av den branschkunnige Sören Cohr Caspersen, på plats i Köpenhamn, har Torus Pak sedan i höstas bearbetat den danska marknaden.

– Intresset för matförpackningen med löstagbar botten är jättestort. Danmark är hemlandet för snygg design, så det är inte förvånande att en produkt som bringar estetik till ätandet tas emot varmt, säger Sören Cohr Caspersen.

Allt fler människor har allt mindre tid för att laga mat. Därför ökar försäljningen av färdigrätter och take-away från restauranger som båda levereras i plastlådor. När de sedan serveras uppslevade eller direkt ur lådan där hemma, är presentationen inte särskilt tilltalande och smakupplevelsen påverkas därav negativt. Torus Pak förpackningen öppnas från undersidan och möjliggör att maträtten ser lika bra ut på tallriken som i tråget.

– Vi började att satsa på personal i Danmark. Härnäst satsar vi på att sälja själva förpackningen både till offentliga och privata företag. En tredje grej på gång är att hjälpa restaurangkedjan Romy Foods igång i centrala Köpenhamn. Romy Foods har ett exklusivt avtal med Torus Pak förpackningslöning, säger Rickard Gillblad, Managing Director Torus Pak Europe.

Förpackningar utgör idag två procent av Danmarks totala inköp av varor och tjänster. Plastförpackningar som Torus Pak står för runt 20 procent av dessa inköp. Enligt Miljöstyrelsens undersökning har förpackningsindustrin upplevt en stadig ekonomisk utveckling sedan 2003. Globalt, omsätter industrin 560 milliarder USD per år.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Nu introducerar Duni återanvändningssystemet Relevo i Sverige

Duni Group lanserar nu det digitala återanvändningssystemet Relevo på den svenska foodservice-marknaden. Det sker i samarbete med grossisten Carepa. Relevo gör det enkelt för konsumenter att låna och returnera återanvändbara takeaway-förpackningar via en app – ett skalbart och användarvänligt sätt att möta nya hållbarhetskrav.
revelox
Nu introducerar Duni återanvändningssystemet Relevo i Sverige

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x
Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak
Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx
Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE