Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

PUBLICERAD: 12 december 2024
UPPDATERAD: 12 december

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.

Zoégas grundades 1886 i Helsingborg och passionen för riktigt gott kaffe har levt vidare sedan dess. Genom den nya designen vill Zoégas lyfta sin anrika historia och samtidigt framhäva de olika kaffeblandningarnas identitet och karaktär.

– Varje kaffe från Zoégas har en unik historia, karaktär och smakprofil som illustreras i designen. De nya förpackningarna speglar Zoégas passion för hantverk och hållbarhet, samtidigt som den guidar konsumenten ännu tydligare bland våra smakrika kaffevarianter, säger Lisa Irell, Senior Brand Manager, Zoégas.

Den nya designen syftar även till att förtydliga Zoégas hållbarhetsarbete. Det kommer framgå att allt kaffe från Zoégas är Responsibly Sourced. Det innebär att kaffet kommer från odlingar som certifieras eller verifieras av oberoende tredjepartsorganisationer mot ett hållbarhetsprogram som motsvarar Nestlés ”Responsible sourcing standard”, såsom Rainforest Alliance, Fairtrade och 4C. Responsibly Sourced innebär också en hög grad av spårbarhet vilket gör det möjligt veta varifrån kaffet kommer och hur det har odlats.

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox