Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga förpackningar.
Även om detta inte kommer som någon större överraskning för branschföljare, erbjuder det en verklig möjlighet för CPG företag att anamma hållbara lösningar.
Undersökningen omfattade ettusen vuxna och visade att nästan fyrtio procent av de tillfrågade sa att de antingen ofta eller alltid väljer hållbart förpackade produkter när de gör ett köp där de har ett val. Men antalet går över hälften till femtiofyra procent bland de svarande i åldern arton till trettiofyra år som sa att de gör val baserade på hållbarhet. Trettiotre procent av de svarande som är trettiofem år och äldre, och tjugofem procent av de som är femtiofem och äldre, väljer produkter med hållbara förpackningar ”alltid eller ”ofta”.
Andra nyckelresultat från undersökningen inkluderar:
Nästan femtio procent av 18- till 34-åringarna är villiga att resa över 1,5 mil eller mer till en butik som använder hållbara förpackningar.
Sjuttionio procent av 18- till 34-åringar är villiga att betala mer för produkter eller livsmedel som är hållbart förpackade, och de flesta är villiga att betala tjugofem procent extra eller mer. Däremot var endast femtiosex procent av konsumenterna 35 år och äldre och fyrtioen procent av konsumenterna 55 år och äldre villiga att betala något för produkter med hållbara förpackningar.
Sextiosju procent av 18- till 34-åringar är villiga att göra åtminstone måttliga förändringar av sina vanor eller livsstilar för att ge plats åt mat eller produkter med hållbara förpackningar. Dessa förändringar inkluderar att resa längre för att hitta hållbart förpackade produkter.
Femtiotre procent av de unga konsumenterna erkände att deras sociala kretsar spelade en betydande roll i deras val, och sa att deras miljömedvetna shoppingval är ”mycket” eller ”måttligt” påverkade av deras vänners och familjs val, jämfört med endast tjugonio procent av de äldre generationerna.
Fyrtioåtta procent av unga konsumenter sa att det antingen ”alltid” eller ”ofta” var en ”deal-breaker” om en produkt inte hade hållbar förpackning.
De fullständiga undersökningsresultaten finns tillgängliga på ALPLAs webbplats för Plastic Reimagined.