Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

PUBLICERAD: 10 april 2024
UPPDATERAD: 16 april
Foto: Joshua Rawson-Harris, Unsplash.

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga  förpackningar.

Även om detta inte kommer som någon större överraskning för branschföljare, erbjuder det en verklig möjlighet för CPG företag att anamma hållbara lösningar.

Undersökningen omfattade ettusen vuxna och visade att nästan fyrtio procent av de tillfrågade sa att de antingen ofta eller alltid väljer hållbart förpackade produkter när de gör ett köp där de har ett val. Men antalet går över hälften till femtiofyra procent bland de svarande i åldern arton till trettiofyra år som sa att de gör val baserade på hållbarhet. Trettiotre procent av de svarande som är trettiofem år och äldre, och tjugofem procent av de som är femtiofem och äldre, väljer produkter med hållbara förpackningar ”alltid eller ”ofta”.

Andra nyckelresultat från undersökningen inkluderar:

Nästan femtio procent av 18- till 34-åringarna är villiga att resa över 1,5 mil eller mer till en butik som använder hållbara förpackningar.

Sjuttionio procent av 18- till 34-åringar är villiga att betala mer för produkter eller livsmedel som är hållbart förpackade, och de flesta är villiga att betala tjugofem procent extra eller mer. Däremot var endast femtiosex procent av konsumenterna 35 år och äldre och fyrtioen procent av konsumenterna 55 år och äldre villiga att betala något för produkter med hållbara förpackningar.

Sextiosju procent av 18- till 34-åringar är villiga att göra åtminstone måttliga förändringar av sina vanor eller livsstilar för att ge plats åt mat eller produkter med hållbara förpackningar. Dessa förändringar inkluderar att resa längre för att hitta hållbart förpackade produkter.

Femtiotre procent av de unga konsumenterna erkände att deras sociala kretsar spelade en betydande roll i deras val, och sa att deras miljömedvetna shoppingval är ”mycket” eller ”måttligt” påverkade av deras vänners och familjs val, jämfört med endast tjugonio procent av de äldre generationerna.

Fyrtioåtta procent av unga konsumenter sa att det antingen ”alltid” eller ”ofta” var en ”deal-breaker” om en produkt inte hade hållbar förpackning.

De fullständiga undersökningsresultaten finns tillgängliga på ALPLAs webbplats för Plastic Reimagined.

Läs vidare

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x