Xeikon erbjuder taktilt tryck på etiketter

PUBLICERAD: 2 september 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Xeikon erbjuder tryck med struktur i sin maskinserie Panther.

Xeikon har utvecklat en lösning för ett mer mångfacetterat etikettryck som ger en så kallad haptisk effekt.

Den nya taktila effekten har blivit möjlig för Xeikon tack en förening av arbetsflödeslösningen Xeikon X-800 och uv-bläcket PantherCure som kan generera ett taktilt lager tryck. Företaget skriver i ett pressmeddelande att tryckare på så sätt kan skapa och designa etiketter med förbättrad taktilitet och strukturer som ger en lyxig känsla.

Större utbud och tidsbesparing

Xeikon skriver att utskriftsprocessen inte bara ger ett större utbudet av möjliga applikationer för avancerade etikettmarknader, det blir också betydande tidsbesparingar genom att ändringar i prepressfilerna kan undvikas.

Front end-lösningen X-800  och tekniken som genererar det strukturerade lagret är inbäddat i uv-inkjetpressarna i Xeikons Panther-maskiner.

Visas på etikettmässa

– Det är varumärkesägarna och designerna som definierar strukturen och formen på designen. När filen tas emot identifierar arbetsflödet automatiskt elementen i designen och genererar den information som krävs för att driva skrivhuvudet – det är det som skapar den haptiska effekten i trycket på slutprodukten, säger Jeroen Van Bauwel, produktchef på Xeikon.

Lösningen kommer att presenteras på etikettmässan Labelexpo, 24-27 september som hålls i Bryssel.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9
Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik