
Nio svenska whiskydestillerier gjorde en gemensam insats för att stödja de som drabbats av kriget i Ukraina genom att ta fram och sälja en ny whisky. Och Ystad Tryck och PG Etikett stod för tryck och etikettdesign till den begränsade upplagan om 2 400 flaskor. Vi tar reda på hur det gick med försäljningen.
Den 11 juli släpptes en unik blended whisky från nio svenska destillerier med namnet Svensk Whisky för Ukraina. Målet med flaskorna som producerades var att generera försäljning via Systembolagets beställningssortiment för att sedan skänka försäljningsintäkterna till UNHCR:s verksamhet i Ukraina. Henric Molin som driver Spirit of Hven har varit samordnaren för projektet med allt från buteljering till distribution.
Hur har mottagandet varit för whiskyn?
– Mottagandet har varit fantastiskt. Det arbete och de resurser som destillerierna, Ystad Tryck och PG Etikett ställt upp med har verkligen uppskattats. Det har gett ringar på vattnet och UNHCR:s viktiga arbete har fått fin exponering och ökade bidrag generellt. Att dessutom de som köpt whiskyn, verkligen gillat den och njutit av den både till kropp och själ är extra glädjande.
Tryckerier hjälpte till
Henric Molin har bara positivt att säga om samarbetet med Ystad Tryck och PG Etikett som stod för kostnaden och arbetet med att ta fram och producera flasketiketterna.

– Vårt samarbete med Ystad Tryck och PG Etikett har varit helt makalöst bra. Vi är så glada att de stöttade oss i det här projektet. Det handlar inte bara om att de faktiskt sponsrade etiketterna, än viktigare var att vi faktiskt fick fram fina etiketter på kort tid, trots många utmaningar.
– Som bekant så kom projektet mitt i en omvärldssituation med strejker och bristande tillgång på råmaterial. Dessutom så gav oss vårt monopol en del utmaningar med krav på vissa ändringar i presentation i sent skede. Trots detta lyckades Ystad Tryck och PG Etikett med bravuren att få fram rätt produkt i rätt tid. Vi är stolta över att få lov att arbeta med dem och kommer fortsätta i andra projekt.
Whiskyn sålde slut
2 400 flaskor släpptes i en begränsad upplaga. Flaskorna är nu slutsålda.
– Det var tyvärr lite problem med Systembolagets hantering av försäljningen vilket gav lite utmaningar och resulterade i en del besvikna konsumenter. Vi är i vart fall glada att alla flaskor nu är slutsålda och vi väntar bara på att ekonomin skall regleras så att medlen kan utbetalas till UNHCR, vi hoppas på att det skall ske relativt snart. I runda tal kommer försäljningen bidra med ungefär 750 000 kronor till UNHCR’s fina insatser.
Kan det bli tal om att producera fler flaskor?
– Det finns inga planer i dagsläget för fler flaskor av just denna produkten. Men efter det fina samarbete som varit mellan alla delar i projektet finns det en energi och kunskap som kan göra mycket gott framöver. Tyvärr kommer det väl även framöver finnas utsatta i vårt samhälle och omvärld, kan vi hjälpa så är det vår skyldighet att göra det. Vem vet det kommer kanske en fortsättning.