Whisky får ny förpackningsdesign

PUBLICERAD: 27 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
The Glenlivets nya flaskor ska kommunicera ut både dåtid och nutid till konsumenten.

Den skotska whiskyportföljen från The Glenlivet får en ny flaskdesign. Whiskyproducenten väljer att lyfta fram sitt arv och sin vision framåt.

Whiskyvarumärket The Glenlivet betyder ”den flytande lena”. Varje single malt-whisky i kärnportföljen får nu ett lyft med en ny flaskdesign och etikettutformning. Enligt whiskyproducenten är den nya flaskdesignens utseende ett sätt att återkoppla till grundaren George Smith och hans engagemang och passion när han etablerade varumärket 1824 och stred för att skydda dess namn och rykte.

Nutid och dåtid

Flaskan och etiketten ska också bidra till att informera om varumärkets historia och härkomst.

– The Glenlivets nya förpackning handlar inte om att ändra på våra whiskys, vi vet att de är fantastiska. Det handlar om att skapa en ny utformning, som vackert återspeglar varumärkets långa historia och symboliserar vårt nutida tänk och vision. Vi hoppas att det moderna och ändå tidlösa, nya utseendet kommer att tilltala våra befintliga whiskykonsumenter, men också bjuda in de som ännu inte har upptäckt skotsk single malt, säger The Glenlivets marknadsföringschef Miriam Eceolaza.

Två sorter sticker ut

Två av de lagrade whiskysorterna skiljer sig från resten av sorterna i kärnportföljen. Och det handlar inte om de dyra dropparna utan om designen. Det gäller dels The Glenlivet 12 Year Old som byter ut den gröna glaset i flaskan till klarglas, dels The Glenlivet 18 Year Old som får en välvd etikett tryckt direkt på själva glaset.

 

Läs vidare

Max stora förpackningsmakeover

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt.
Screenshot

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x