Wellpappförpackning för färska livsmedel

PUBLICERAD: 11 juni 2020
UPPDATERAD: 24 januari
DS Smith och Multivacs förpackningslösning Eco Bowl.

DS Smith och Multivac är i ett samarbete för att designa och producera Eco Bowl – en wellpapplösning för färska livsmedel som redan har testats på marknaden.

En innovativ lösning för färska livsmedel i modifierad atmosfärisk förpackning baserad på wellpapp. Så beskriver företagen DS Smith och Multivac sitt strategiska partnerskap kring förpackningslösningen Eco Bowl. Samarbetet har inletts för att säkerställa maximal skalbarhet av Eco Bowl-lösningen för livsmedelsproduktion och detaljhandelskunder i hela Europa.

Enkel att återvinna

Företagen har satsat på att undgå överemballering och att göra det enkelt att källsortera Eco Bowl. Täckfolien kan tas bort och wellpappbrickan lämnas till återvinning.

Förpackningen är designad för att köras i Multivacs termoformningsmaskiner och trågförslutare. Enligt företagen blir hållbarheten jämförbar eller till och med förbättrad jämfört med konventionell kontrollerad atmosfärförpackning av färska livsmedel.

Testad av kund

Eco Bowl har redan testats på marknaden av den tyska växtbaserade köpttproducenten Amidori. Enligt Marc Chiron, Sales, marknads- och innovationschef för Packaging på DS Smith valde de Eco Bowl under 2019.

– Vi är glada över att se den framgång Amidori har haft med ECO Bowl, och detta är ett bra exempel på de fördelar kunderna kan skörda när de välja att implementera denna nya generation av förpackningsinnovationer i sina leveranskedjor.

– Innovationen bakom Eco Bowl visar framstegen som DS Smith tar för att påskynda hållbara initiativ i branschen, och genom vårt partnerskap med Multivac är vi engagerade i att driva cirkulära ekonomier i större skala.

 

 

Senaste nytt

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Läs vidare

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Limmet öppnar ögonen på återvinningssystemet

Ett passande lim gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas fullt ut. Det leder till att materialet kan bli ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.
Garant potatis plastförpackningx