Wellpapp minskar matsvinnet

PUBLICERAD: 19 juni 2014
UPPDATERAD: 24 januari
Stora wellpapp_minskar_matsvinn - low
EU-parlamentet har utsett 2014 till det europeiska året mot matsvinn, med det långsiktiga målet att halvera svinnet till 2025. Wellpapp är en av lösningarna.

Problemet är utbrett. Konsumenterna är de största syndarna, men svinnet förekommer i hela kedjan, från produktion till distribution och i butikerna. FN bedömer att hisnande en miljard ton mat går till spillo varje år.

EU-kommissionen har tillsatt en arbetsgrupp av aktörer från hela livsmedelskedjan som ska få bukt med matsvinnet. Återförsäljare och detaljhandelsföreningar från hela Europa har ingått en frivillig överenskommelse om att minska matslöseriet.

Förpackningsindustrin, och särskilt wellpapp, har en viktig roll i sammanhanget, enligt FEFCO, branschorganisationen för wellpapptillverkare i Europa.

Förpackningar av wellpapp skyddar inte bara maten. Dess tryckbarhet gör också att instruktioner på förpackningarna kan förhindra skador på maten under resan. Wellpappens mångsidighet gör det dessutom enklare för förpackningsdesigners att utveckla nya smarta lösningar som kan minska svinnet.

Mattias Eriksson är doktorand på Sveriges lantbruksuniversitet. I tre år har han forskat på matsvinn i svenska butiker.

– Frukt och grönt står för den största andelen av butikssvinnet eftersom varorna är känsliga och relativt billiga per kilo, säger Mattias. Andra färskvaror med kort hållbarhet står också för en stor del. Välanpassade transportförpackningar fyller en viktig funktion genom att ta maten oskadd från producent till butik.

Martin Hörberg är förpackningsansvarig på ICA Sverige, som jobbar aktivt med produktutveckling för att minska matsvinnet. Han ser många fördelar med wellpapp i det sammanhanget:

– Wrap around-tråg är till exempel bättre än öppna brickor för mejeriprodukter som kvarg och crème fraiche. Wellpapp fungerar också bra i djupfryst miljö.

Ökat samarbete är enligt Martin en av nycklarna till minskat matsvinn.

– På ICA samarbetar vi kontinuerligt med våra leverantörer och övriga aktörer i svensk dagligvaruhandel. Vi har bland annat hjälpt till att ta fram en förpackningsguide tillsammans med dagligvarubranschens representanter.

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024