Viva Magenta är årets Pantone-färg

PUBLICERAD: 8 december 2022
UPPDATERAD: 31 januari
Med inspiration från AI och metaverse har Pantone skapat årets djupröda färg. Foto: Pressbild

Den beskrivs som full av kraft och energi, en djupröd nyans som balanserar perfekt mellan det varma och kalla. 2023 års Pantone-färg, kallad ”Viva Magenta”.

Varje år utser Pantone Color Institute en särskild kulör som får epitetet ”Årets färg”. Den här gången med benämningen ”Pantone 18-1750 Viva Magenta”. Förra året var det en lilablå variant, Veri Peri, som utsågs till 2022 års färg. I år landar man alltså några snäpp bort på färgskalan i en djupt röd nyans.

Färgen har tagits fram tillsammans med Huge, som Pantone har samarbetat med i många år. Årets färg är ett resultat av ett designexperiment som utforskar relationen och spänningen mellan ny teknik och människans kreativitet.

Louise Klarsten, vd Colourhouse.
Skapar ett eget ”Magentaverse”

Teamet har inspirerats av artificiell intelligens och metaverse för att skapa ett ”Magentaverse” som kan beskådas i Miami, på Pantone x Artechouse-utställning, ett visuellt färgexperiment som syftar till att utmana människa, natur och teknologi.

– Med årets färg 2023 vill Pantone lyfta färgens betydelse till ett nytt plan. Viva Magenta har sitt ursprung i den färg vi naturligt färgat in med sedan årtusenden; cochineal-lusens säregna röda färg. Men färgen uttrycker också styrka, självkänsla, något många behöver i den tid vi lever. Att därtill lägga den virtuella världens ”drömmande verklighet”, där man kan vara vem man vill i ett sorts evigt universum, säger Louise Klarsten, vd ColourHouse.se, Pantone-partner i Sverige sedan många år.

”Sprida glädje”

Hon beskriver årets färg som gränslös och kraftfull som visar på styrkan i att använda färg som ett sätt att uttrycka ett varumärke, en produkt eller en sinnesstämning.

– Med årets färg vill Pantone även lyfta betydelsen av färg som attribut inom design, för att göra sin röst hörd och förtrolla betraktaren in i en nutida konstnärlig konversation, sprida glädje. Pantone hjälper oss lyfta blicken mot något oväntat och utmanande, i vår tid av utmaningar är färgens betydelse rentav ännu större än i goda tider, säger Louise Klarsten.

Färgkoden för årets färg är Pantone 18-1750 Viva Magenta / 7636C /sRGB 187 38 73 /.

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.