Viva Magenta är årets Pantone-färg

PUBLICERAD: 8 december 2022
UPPDATERAD: 31 januari
Med inspiration från AI och metaverse har Pantone skapat årets djupröda färg. Foto: Pressbild

Den beskrivs som full av kraft och energi, en djupröd nyans som balanserar perfekt mellan det varma och kalla. 2023 års Pantone-färg, kallad ”Viva Magenta”.

Varje år utser Pantone Color Institute en särskild kulör som får epitetet ”Årets färg”. Den här gången med benämningen ”Pantone 18-1750 Viva Magenta”. Förra året var det en lilablå variant, Veri Peri, som utsågs till 2022 års färg. I år landar man alltså några snäpp bort på färgskalan i en djupt röd nyans.

Färgen har tagits fram tillsammans med Huge, som Pantone har samarbetat med i många år. Årets färg är ett resultat av ett designexperiment som utforskar relationen och spänningen mellan ny teknik och människans kreativitet.

Louise Klarsten, vd Colourhouse.
Skapar ett eget ”Magentaverse”

Teamet har inspirerats av artificiell intelligens och metaverse för att skapa ett ”Magentaverse” som kan beskådas i Miami, på Pantone x Artechouse-utställning, ett visuellt färgexperiment som syftar till att utmana människa, natur och teknologi.

– Med årets färg 2023 vill Pantone lyfta färgens betydelse till ett nytt plan. Viva Magenta har sitt ursprung i den färg vi naturligt färgat in med sedan årtusenden; cochineal-lusens säregna röda färg. Men färgen uttrycker också styrka, självkänsla, något många behöver i den tid vi lever. Att därtill lägga den virtuella världens ”drömmande verklighet”, där man kan vara vem man vill i ett sorts evigt universum, säger Louise Klarsten, vd ColourHouse.se, Pantone-partner i Sverige sedan många år.

”Sprida glädje”

Hon beskriver årets färg som gränslös och kraftfull som visar på styrkan i att använda färg som ett sätt att uttrycka ett varumärke, en produkt eller en sinnesstämning.

– Med årets färg vill Pantone även lyfta betydelsen av färg som attribut inom design, för att göra sin röst hörd och förtrolla betraktaren in i en nutida konstnärlig konversation, sprida glädje. Pantone hjälper oss lyfta blicken mot något oväntat och utmanande, i vår tid av utmaningar är färgens betydelse rentav ännu större än i goda tider, säger Louise Klarsten.

Färgkoden för årets färg är Pantone 18-1750 Viva Magenta / 7636C /sRGB 187 38 73 /.

Läs vidare

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Intryck från Absolut Flexo Future- flexobranschen lever och mår bra

Att flexobranschen lever och mår bra måste vara huvudslutsatsen på heldagsarrangemanget som danska Flexo Forum och Sweflex hade satt ihop under namnet Absolute Flexo Future.
Publik

Fujifilm visar bland annat sin förstärkta B2-repertoar på Drupa

Tillsammans med mycket av Fujifilms omfattande repertoar kommer ett par nya B2-skrivare att visas i Fujifilms monter på Drupa.
drupa24_fujifilmx

Canon siktar mot förpackning och etiketter

På Drupa blir det tydligt att förpackningar och etiketter är produktområden som Canon nu siktar in sig på.
Drupa_Canonx

Senaste nytt

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy