Visutech har stora volymer i sikte

PUBLICERAD: 14 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Visutechs försäljningschef Johan Lidström och vd:n Jan-Olof Jungersten var på plats under Sign&print-mässans tre dagar.

Det har varit tre fartfyllda dagar på Sign&print Scandinavia– över 90 utställare var på plats i Kista för att synas, visa upp sina nyheter och inleda nya samarbeten. Vi passade på att ta en pratstund med Visutechs vd Jan-Olof Jungersten om digitaltryckets betydelse för livsmedelsbranschen.

Jan-Olof Jungersten har följt den digitaltryckets utveckling sedan Visutech startade 1988. Vi ser bara upptakten till digitaltryckets stora genombrott på livsmedelsförpackningarna, säger han.
Jan-Olof har följt den digitaltryckets utveckling sedan Visutech startade 1988. Vi ser bara upptakten till digitaltryckets stora genombrott på livsmedelsförpackningarna:
– Den är precis i sin linda. De första maskinerna för flexibla material är precis installerade och håller på att rampa upp. Marknaden vet inte ens om att det finns i dagsläget och konsumenterna ser inte riktigt det här i dag.

– I just matindustrin är trenden idag freshness. Du ska veta vad det är för produkt du köper, vad det innehåller och vad du stoppar i dig, säger han och räknar även upp ord som hållbarhet och miljö.

Branschen har mycket att lära. Inte minst att det är marknaden, alltså konsumenterna, som styr utvecklingen, inte branschen, säger han:
– Behovet finns redan men branschen har inte riktigt hunnit med. Det är en total flip over, framför allt på flexibla förpackningar.
Jan-Olof Jungersten säger att försäljningen för Visutech går bra men än digitaltryckets genombrott i förpackningsbranschen inte kommit med full kraft.

Men om det precis är upptakten, blomstrar inte ni nu då?
– Vi blomstrar i det. Men just nu är det de företag som ser lite längre som gör de här satsningarna, säger han och nämner bland annat Flextrus och Scandiflex som investerat i HP Indigo 20000.
– Men de stora volymerna kommer inte förrän i lågkonjunkturen och den kommer ha sin botten 2020, sen kommer vi till högkonjunkturen efter det. Men vi ska först ner.

Jungersten säger att om alla kunder hade haft lite mer kunskap så kanske alla hade gjort mer anpassade saker för marknaden och konsumenterna. Och att man då kanske hade köpt HP och produkter från Visutech.

– Vi står för kunskapsbiten och vill lära ut bitarna, både till våra kunder och deras kunder – varumärkesägarna. Det är därför vi till exempel driver vår digital Academy, säger Jan-Olof Jungersten.

En längre intervju med Lars-Olof Jungersten kommer i nästa nummer av Pack Sweden.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x