
Det har varit tre fartfyllda dagar på Sign&print Scandinavia– över 90 utställare var på plats i Kista för att synas, visa upp sina nyheter och inleda nya samarbeten. Vi passade på att ta en pratstund med Visutechs vd Jan-Olof Jungersten om digitaltryckets betydelse för livsmedelsbranschen.
Jan-Olof Jungersten har följt den digitaltryckets utveckling sedan Visutech startade 1988. Vi ser bara upptakten till digitaltryckets stora genombrott på livsmedelsförpackningarna, säger han.
Jan-Olof har följt den digitaltryckets utveckling sedan Visutech startade 1988. Vi ser bara upptakten till digitaltryckets stora genombrott på livsmedelsförpackningarna:
– Den är precis i sin linda. De första maskinerna för flexibla material är precis installerade och håller på att rampa upp. Marknaden vet inte ens om att det finns i dagsläget och konsumenterna ser inte riktigt det här i dag.
– I just matindustrin är trenden idag freshness. Du ska veta vad det är för produkt du köper, vad det innehåller och vad du stoppar i dig, säger han och räknar även upp ord som hållbarhet och miljö.
Branschen har mycket att lära. Inte minst att det är marknaden, alltså konsumenterna, som styr utvecklingen, inte branschen, säger han:
– Behovet finns redan men branschen har inte riktigt hunnit med. Det är en total flip over, framför allt på flexibla förpackningar.
Jan-Olof Jungersten säger att försäljningen för Visutech går bra men än digitaltryckets genombrott i förpackningsbranschen inte kommit med full kraft.
Men om det precis är upptakten, blomstrar inte ni nu då?
– Vi blomstrar i det. Men just nu är det de företag som ser lite längre som gör de här satsningarna, säger han och nämner bland annat Flextrus och Scandiflex som investerat i HP Indigo 20000.
– Men de stora volymerna kommer inte förrän i lågkonjunkturen och den kommer ha sin botten 2020, sen kommer vi till högkonjunkturen efter det. Men vi ska först ner.
Jungersten säger att om alla kunder hade haft lite mer kunskap så kanske alla hade gjort mer anpassade saker för marknaden och konsumenterna. Och att man då kanske hade köpt HP och produkter från Visutech.
– Vi står för kunskapsbiten och vill lära ut bitarna, både till våra kunder och deras kunder – varumärkesägarna. Det är därför vi till exempel driver vår digital Academy, säger Jan-Olof Jungersten.
En längre intervju med Lars-Olof Jungersten kommer i nästa nummer av Pack Sweden.