Visutech har stora volymer i sikte

PUBLICERAD: 14 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Visutechs försäljningschef Johan Lidström och vd:n Jan-Olof Jungersten var på plats under Sign&print-mässans tre dagar.

Det har varit tre fartfyllda dagar på Sign&print Scandinavia– över 90 utställare var på plats i Kista för att synas, visa upp sina nyheter och inleda nya samarbeten. Vi passade på att ta en pratstund med Visutechs vd Jan-Olof Jungersten om digitaltryckets betydelse för livsmedelsbranschen.

Jan-Olof Jungersten har följt den digitaltryckets utveckling sedan Visutech startade 1988. Vi ser bara upptakten till digitaltryckets stora genombrott på livsmedelsförpackningarna, säger han.
Jan-Olof har följt den digitaltryckets utveckling sedan Visutech startade 1988. Vi ser bara upptakten till digitaltryckets stora genombrott på livsmedelsförpackningarna:
– Den är precis i sin linda. De första maskinerna för flexibla material är precis installerade och håller på att rampa upp. Marknaden vet inte ens om att det finns i dagsläget och konsumenterna ser inte riktigt det här i dag.

– I just matindustrin är trenden idag freshness. Du ska veta vad det är för produkt du köper, vad det innehåller och vad du stoppar i dig, säger han och räknar även upp ord som hållbarhet och miljö.

Branschen har mycket att lära. Inte minst att det är marknaden, alltså konsumenterna, som styr utvecklingen, inte branschen, säger han:
– Behovet finns redan men branschen har inte riktigt hunnit med. Det är en total flip over, framför allt på flexibla förpackningar.
Jan-Olof Jungersten säger att försäljningen för Visutech går bra men än digitaltryckets genombrott i förpackningsbranschen inte kommit med full kraft.

Men om det precis är upptakten, blomstrar inte ni nu då?
– Vi blomstrar i det. Men just nu är det de företag som ser lite längre som gör de här satsningarna, säger han och nämner bland annat Flextrus och Scandiflex som investerat i HP Indigo 20000.
– Men de stora volymerna kommer inte förrän i lågkonjunkturen och den kommer ha sin botten 2020, sen kommer vi till högkonjunkturen efter det. Men vi ska först ner.

Jungersten säger att om alla kunder hade haft lite mer kunskap så kanske alla hade gjort mer anpassade saker för marknaden och konsumenterna. Och att man då kanske hade köpt HP och produkter från Visutech.

– Vi står för kunskapsbiten och vill lära ut bitarna, både till våra kunder och deras kunder – varumärkesägarna. Det är därför vi till exempel driver vår digital Academy, säger Jan-Olof Jungersten.

En längre intervju med Lars-Olof Jungersten kommer i nästa nummer av Pack Sweden.

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax