Vinterviner i begränsad upplaga

PUBLICERAD: 3 december 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Lindemans VintervinLindeman’s lanserar en begränsad upplaga av Sveriges första boxviner som är designade att passa en särskild årstid. Designen till de två lådvinerna, Lindeman’s Chardonnay och Lindeman’s Shiraz Cabernet, har inspirerats av svensk vinter och jul och kommer endast finnas tillgängliga under tre månader med start 8 december.

Australiensiska vinhuset Lindeman’s grundades för snart 170 år sedan och är idag ett av Sveriges och hela världens mest sålda vinvarumärke. 8 december kommer Lindeman’s Chardonnay och Lindeman’s Shiraz Cabernet i helt nya tillfälliga förpackningar som tagits fram specifikt för jul och vinter. Det är första gången som ett boxvin lanseras i Sverige med en tillfällig säsongsdesign.

Lindeman’s Chardonnay är friskt och torrt vin med fyllig smak samt en uppfriskande avslutning. Doften är uppiggande av färsk frukt som präglas av citrus, persika och nektarin. I samband med den tillfälliga förpackningen byter även vinet till den nya årgången 2014.

Den röda vinterboxen med Lindeman’s Shiraz Cabernet 2013 är en blandning av Shiraz och Cabernet Sauvignon som fått karaktär av både fransk och amerikansk ek. I doften finns en fin fruktighet med toner av svartvinbär och kryddor samt vanilj från ekfaten. Smaken är medelfyllig med toner av svartvinbär och plommon och vinet har en balanserad och mjuk avslutning.

Lindeman’s Limited Edition Design lanseras den 8 december i ordinarie sortiment och finns tillgänglig i tre månader. Båda boxarna är på 3 liter.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx