Vinnarna korade i Packnorth Award

PUBLICERAD: 4 oktober 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Bo Wallteg, juryordförande för Packnorth Award . Foto: Claes Nordström

Intresset var stort vid Superbrand-scenen på Scanpack när det var dags att presentera vinnarna i den första upplagan av den nordiska förpackningstävlingen Packnorth Award.

Sju företag fick ta emot publikens jubel på Scanpack efter att kammat hem sina respektive förpackningskategorier i förpackningstävlingen Packnorth Award. Ett extra åttonde specialpris delades också ut av Nordisk Bioplastförening. Bosse Wallteg, tävlingsjuryns ordförande kallade upp vinnarna en efter en på scenen efter att ha läst upp juryns motiveringar.

Foto: Claes Nordström

Liplid blev vinnare i kategorin Dryckesförpackningar. Juryn var mäkta imponerad av Liplids bägarlock som de menar stod för mycket nytänkande: 

Juryns motivering: Det är inte ofta vi ser så mycket nytänkande i en så i grunden enkel produkt. Liplid har en stor positioneringspotential inom segmentet. Här ersätter man plast med fiber och får ett lock som kan återvinnas eller komposteras. Locket använder mindre material än alternativen och ger dessutom stabilitet åt dryckesmuggen vilket innebär att en mugg kan tillverkas med mindre mängd material. Du kan konsumera innehållet utan att munnen kommer i kontakt med locket. Själva designen är intressant och signalerar hållbarhet.

Foto: Claes Nordström

Trioworld i Landskrona tävlade med Food Loop30. Ett laminat i fem lager av återvunnen plast som första gången kom ut på marknaden i samarbete med livsmedelskedjan Lidl i Sverige för deras kanel- och kardemummabullar. Produkten vann kategorin Livsmedelsförpackningar.

Juryns motivering löd: Livsmedelsförpackningar och återvunnen plast har alltid varit två motpoler. Här ser vi ett intressant exempel på att det är möjligt. Trettio procent PCR (Post Consumer Recyled) i en så utmanande förpackning för frysta varor imponerar och gav pluspoäng från juryn. Lösningen är ett laminat i fem lager som uppfyller alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelse för kontaktmaterial för livsmedel. Att kunna använda mer återvunnen plast i livsmedelsförpackningar är ett nödvändigt steg i utvecklingen mot en cirkulär plastanvändning och den här filmen är ett positivt och intressant steg i rätt riktning.

Foto: Claes Nordström

Vadderade kuvert och bubbelpapper från Raja vann kategorin E-handelsförpackningar.

Juryn gav vinsten till Rajapacks produkter med denna förklaring: Här är två produkter som tävlade var för sig i kategorin. Juryn tyckte att bägge var potentiella vinnare och beslöt sig för att så ihop dem till ett bidrag. Två produkter som klarar uppgiften med bara ett material, papper. Rent visuellt signalerar de hållbarhet. Med bubbeldesign med förstärkta bubblor i bubbelpappret ser man till att ett monomaterial får en skyddande förmåga som räcker långt i många fall. Självfallet är bägge produkterna återvinningsbara till 100 procent.

Foto: Claes Nordström

I kategorin Industriförpackningar vann Accon Greentech som tävlade med Accon Storsäckar.

Juryns motivering: Mycket fokus i frågor kring cirkularitet tenderar att hamna på konsumentförpackningar. Begreppet är i högsta grad applicerbart, och nödvändigt på industriförpackningar. Här är en genomtänkt lösning för storsäckar som hanteras i en ”closed loop”. Innovationshöjd när den är som bäst säger juryn och fortsätter: Full kontroll över monomaterialets kvalitet trots en betydande andel returplast och ett smart system för att kvalitetssäkra säckarnas lastkapacitet. Genom att anpassa andelen returplast säkerställs prestandan på ett betryggande sätt. En strålande idé som dessutom är lätt att kommunicera ut!

Foto: Claes Nordström

Fibu vann kategorin Inkluderande och/eller hållbar design för sitt fyllnadsmaterial Starchips: 

Juryns motivering: Materialet består av skummad träfiber och är resultatet av en lång tids utveckling. Det fungerar som stötdämpande i förpackningar och ersätter plastchips. Kan pressas ihop vid transport för att sedan återta sin form vilket sparar transportutrymme. Stötdämpningsförmågan är hög. Med denna lösning undviker man även problemet med statisk elektricitet som är vanligt vid användning av plastchips. Material kan även fås som skräddarsydda ilägg eller som omslagsmaterial. Det är till etthundra procent återvinningsbart i pappersåtervinningen.

Norrmejerier var inte på plats för att motta priset, men publikens applåder ljöd ändå. Foto: Claes Nordström

Vinnare i kategorin Lyxförpackningar blev Norrmejerier Ekonomisk Förening för förpackningen till produkten Västerbottensost Jubileumsgåva. 

Juryns motivering: En elegant jubileumsförpackning för en minivariant av den välkända osten. Målgruppen är internationella besökare. Förpackningen är klassisk och väldesignad med tydliga referenser till premium via svart, guld, lack, minimalistiskt och enkla och eleganta stilsorter. Som en välbevarad hemlighet dyker historien om osten upp när man öppnar förpackningen. Osten är packad i en plastfilm som garanterar luktfrihet. Två rena materialströmmar som är lätta att källsortera.

Foto: Claes Nordström

Pyroll Packaging Group tävlade med en förpackning för återanvändbara bestick av trä – och vann i kategorin biomaterialbaserade förpackningar.

Juryns motivering löd: Förpackningen har ett modernt, miljömässigt visuellt uttryck och ger konsumenten möjlighet att se innehållet. Den stämmer väl överens med produktens USP. Både påsen och fönstret är tillverkade av hållbart odlad skogsråvara med en talloljebaserad PP-film som laminerats till en bas av papper. Tallolja är intressant som råvara och här visas på möjligheterna. Förpackningen kombinerar utseende, förnybarhet och transparens på ett tilltalande sätt.

Specialpriset delades ut av Nordisk Bioplastförening. Segrare blev Orkla Foods Sveriges biobaserade plastflaskor till Felix-dressingar.

Juryns motivering: ”Varumärkesägaren Orklas nya plastflaskor för Felix Dressingar är tillverkade av biobaserad polypropen (PP). Flaskorna innehåller nittio procent biobaserad PP och är ISCC-certifierade. Juryn uppskattar Orklas satsning på den så kallade massbalansprincipen som en väg mot förnybarhet och cirkularitet. Flaskorna representerar en möjlighet att bredda råvarubasen och implementeringen av biotänkandet. De representerar viktiga delar i omställningen. Nordisk Bioplastförening vill genom priset uppmärksamma detta.”

Prisutdelningen följdes upp med fortsatt firande – champagne, choklad och mingel.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset