Vinnarna korade i Packnorth Award

PUBLICERAD: 4 oktober 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Bo Wallteg, juryordförande för Packnorth Award . Foto: Claes Nordström

Intresset var stort vid Superbrand-scenen på Scanpack när det var dags att presentera vinnarna i den första upplagan av den nordiska förpackningstävlingen Packnorth Award.

Sju företag fick ta emot publikens jubel på Scanpack efter att kammat hem sina respektive förpackningskategorier i förpackningstävlingen Packnorth Award. Ett extra åttonde specialpris delades också ut av Nordisk Bioplastförening. Bosse Wallteg, tävlingsjuryns ordförande kallade upp vinnarna en efter en på scenen efter att ha läst upp juryns motiveringar.

Foto: Claes Nordström

Liplid blev vinnare i kategorin Dryckesförpackningar. Juryn var mäkta imponerad av Liplids bägarlock som de menar stod för mycket nytänkande: 

Juryns motivering: Det är inte ofta vi ser så mycket nytänkande i en så i grunden enkel produkt. Liplid har en stor positioneringspotential inom segmentet. Här ersätter man plast med fiber och får ett lock som kan återvinnas eller komposteras. Locket använder mindre material än alternativen och ger dessutom stabilitet åt dryckesmuggen vilket innebär att en mugg kan tillverkas med mindre mängd material. Du kan konsumera innehållet utan att munnen kommer i kontakt med locket. Själva designen är intressant och signalerar hållbarhet.

Foto: Claes Nordström

Trioworld i Landskrona tävlade med Food Loop30. Ett laminat i fem lager av återvunnen plast som första gången kom ut på marknaden i samarbete med livsmedelskedjan Lidl i Sverige för deras kanel- och kardemummabullar. Produkten vann kategorin Livsmedelsförpackningar.

Juryns motivering löd: Livsmedelsförpackningar och återvunnen plast har alltid varit två motpoler. Här ser vi ett intressant exempel på att det är möjligt. Trettio procent PCR (Post Consumer Recyled) i en så utmanande förpackning för frysta varor imponerar och gav pluspoäng från juryn. Lösningen är ett laminat i fem lager som uppfyller alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelse för kontaktmaterial för livsmedel. Att kunna använda mer återvunnen plast i livsmedelsförpackningar är ett nödvändigt steg i utvecklingen mot en cirkulär plastanvändning och den här filmen är ett positivt och intressant steg i rätt riktning.

Foto: Claes Nordström

Vadderade kuvert och bubbelpapper från Raja vann kategorin E-handelsförpackningar.

Juryn gav vinsten till Rajapacks produkter med denna förklaring: Här är två produkter som tävlade var för sig i kategorin. Juryn tyckte att bägge var potentiella vinnare och beslöt sig för att så ihop dem till ett bidrag. Två produkter som klarar uppgiften med bara ett material, papper. Rent visuellt signalerar de hållbarhet. Med bubbeldesign med förstärkta bubblor i bubbelpappret ser man till att ett monomaterial får en skyddande förmåga som räcker långt i många fall. Självfallet är bägge produkterna återvinningsbara till 100 procent.

Foto: Claes Nordström

I kategorin Industriförpackningar vann Accon Greentech som tävlade med Accon Storsäckar.

Juryns motivering: Mycket fokus i frågor kring cirkularitet tenderar att hamna på konsumentförpackningar. Begreppet är i högsta grad applicerbart, och nödvändigt på industriförpackningar. Här är en genomtänkt lösning för storsäckar som hanteras i en ”closed loop”. Innovationshöjd när den är som bäst säger juryn och fortsätter: Full kontroll över monomaterialets kvalitet trots en betydande andel returplast och ett smart system för att kvalitetssäkra säckarnas lastkapacitet. Genom att anpassa andelen returplast säkerställs prestandan på ett betryggande sätt. En strålande idé som dessutom är lätt att kommunicera ut!

Foto: Claes Nordström

Fibu vann kategorin Inkluderande och/eller hållbar design för sitt fyllnadsmaterial Starchips: 

Juryns motivering: Materialet består av skummad träfiber och är resultatet av en lång tids utveckling. Det fungerar som stötdämpande i förpackningar och ersätter plastchips. Kan pressas ihop vid transport för att sedan återta sin form vilket sparar transportutrymme. Stötdämpningsförmågan är hög. Med denna lösning undviker man även problemet med statisk elektricitet som är vanligt vid användning av plastchips. Material kan även fås som skräddarsydda ilägg eller som omslagsmaterial. Det är till etthundra procent återvinningsbart i pappersåtervinningen.

Norrmejerier var inte på plats för att motta priset, men publikens applåder ljöd ändå. Foto: Claes Nordström

Vinnare i kategorin Lyxförpackningar blev Norrmejerier Ekonomisk Förening för förpackningen till produkten Västerbottensost Jubileumsgåva. 

Juryns motivering: En elegant jubileumsförpackning för en minivariant av den välkända osten. Målgruppen är internationella besökare. Förpackningen är klassisk och väldesignad med tydliga referenser till premium via svart, guld, lack, minimalistiskt och enkla och eleganta stilsorter. Som en välbevarad hemlighet dyker historien om osten upp när man öppnar förpackningen. Osten är packad i en plastfilm som garanterar luktfrihet. Två rena materialströmmar som är lätta att källsortera.

Foto: Claes Nordström

Pyroll Packaging Group tävlade med en förpackning för återanvändbara bestick av trä – och vann i kategorin biomaterialbaserade förpackningar.

Juryns motivering löd: Förpackningen har ett modernt, miljömässigt visuellt uttryck och ger konsumenten möjlighet att se innehållet. Den stämmer väl överens med produktens USP. Både påsen och fönstret är tillverkade av hållbart odlad skogsråvara med en talloljebaserad PP-film som laminerats till en bas av papper. Tallolja är intressant som råvara och här visas på möjligheterna. Förpackningen kombinerar utseende, förnybarhet och transparens på ett tilltalande sätt.

Specialpriset delades ut av Nordisk Bioplastförening. Segrare blev Orkla Foods Sveriges biobaserade plastflaskor till Felix-dressingar.

Juryns motivering: ”Varumärkesägaren Orklas nya plastflaskor för Felix Dressingar är tillverkade av biobaserad polypropen (PP). Flaskorna innehåller nittio procent biobaserad PP och är ISCC-certifierade. Juryn uppskattar Orklas satsning på den så kallade massbalansprincipen som en väg mot förnybarhet och cirkularitet. Flaskorna representerar en möjlighet att bredda råvarubasen och implementeringen av biotänkandet. De representerar viktiga delar i omställningen. Nordisk Bioplastförening vill genom priset uppmärksamma detta.”

Prisutdelningen följdes upp med fortsatt firande – champagne, choklad och mingel.

 

 

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx