Vinnare i svenska PIDA-tävlingen

PUBLICERAD: 23 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch har designat det vinnande förpackningsbidraget Bois underwear.

Tre studenter från Nackademin hamnade högst på prispallen i PIDA:s svenska deltävling.

Uppgiften i årets designtävling PIDA, var att blicka framåt, och leverera bidrag till hur en en hållbar och spännande förpackning ser ut år 2030. Den svenska deltävlingen avgjordes onsdagen 22 maj i Stockholm, där en internationell vinnare korades. Sophie Lindhe Brand project coordinator på Billerud Korsnäs är mycket nöjd med tävlingen och alla bidragen:

– Det var en fantastisk tävling, många jättebra innovativa bidrag och fokus på hållbarhet. Helt enkelt väl genomtänkta bidrag, säger hon till PackSweden.

Studenterna kunde välja att formge sina förpackningar inom tre kategorier – skönhetsprodukter, kläder och godis. En stor del av förpackningsbidragen hamnade inom klädeskategorin, och så gjorde även vinnarbidraget. Nackademins studenter Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch knep guldmedaljen PIDA Gold award för sin förpackningsdesign av Bois underwear. Deras vinnande förpackning har en banans form och utseende och skapad för att innehålla underkläder för män.

– Väldigt fantasifull, en förpackning för kalsonger, konstaterar Lindhe som tillägger att många av bidragen la stort fokus på hållbarhet .

– Det var förpackningar med som hade många bra aspekter, exempelvis förseglingsmetoden att sy istället för att använda lim.

Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch får nu ta med sitt tävlingsbidrag till juryn i den internationella PIDA-tävlingen och den slutliga vinnaren kommer att utses under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september. Det svenska bidraget kommer där att tävla mot motsvarande vinnare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Vinnare korades även i ytterligare tre kategorier. Priset för Highest Level of Innovation gick till bidraget Deep från Nackademin för deras sätt att tänka hållbart och nytt men ändå fokusera på en vacker utsida. Kategorin Highest Level of Sustainability vanns av bidraget Björke, även den från Nackademin, som med en ren och avskalad design förkortar produktionskedjan och ger en mer hållbar produkt. Bidraget Ocho från Linköpings Universitet kammade hem utmärkelsen Highest Level of User Friendliness för sitt sätt att utmana e-handeln till mer hållbara alternativ.
– Allt fler konsumenter vill aktivt bidra till en hållbar framtid och det kommer att ställa ännu högre krav på klimatsmarta förpackningar. Det tycker jag att årets tävlande har tagit till sig, säger Sophie Lindhe.

Initiativtagaren Billerud korsnäs använder PIDA som ett sätt att driva utvecklingen av förpackningsdesign, lyfta fram unga talanger och skapa en mötesplats för branschen.

Alla tävlingsbidragen kan ses på PIDA:s sajt.

Kategorin Highest Level of Sustainability vanns av bidraget Björke.
Priset för Highest Level of Innovation gick till bidraget Deep från Nackademin.
Linköpings Universitet kammade hem utmärkelsen Highest Level of User Friendliness med bidraget Ocho.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x