Vinnare i svenska PIDA-tävlingen

PUBLICERAD: 23 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch har designat det vinnande förpackningsbidraget Bois underwear.

Tre studenter från Nackademin hamnade högst på prispallen i PIDA:s svenska deltävling.

Uppgiften i årets designtävling PIDA, var att blicka framåt, och leverera bidrag till hur en en hållbar och spännande förpackning ser ut år 2030. Den svenska deltävlingen avgjordes onsdagen 22 maj i Stockholm, där en internationell vinnare korades. Sophie Lindhe Brand project coordinator på Billerud Korsnäs är mycket nöjd med tävlingen och alla bidragen:

– Det var en fantastisk tävling, många jättebra innovativa bidrag och fokus på hållbarhet. Helt enkelt väl genomtänkta bidrag, säger hon till PackSweden.

Studenterna kunde välja att formge sina förpackningar inom tre kategorier – skönhetsprodukter, kläder och godis. En stor del av förpackningsbidragen hamnade inom klädeskategorin, och så gjorde även vinnarbidraget. Nackademins studenter Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch knep guldmedaljen PIDA Gold award för sin förpackningsdesign av Bois underwear. Deras vinnande förpackning har en banans form och utseende och skapad för att innehålla underkläder för män.

– Väldigt fantasifull, en förpackning för kalsonger, konstaterar Lindhe som tillägger att många av bidragen la stort fokus på hållbarhet .

– Det var förpackningar med som hade många bra aspekter, exempelvis förseglingsmetoden att sy istället för att använda lim.

Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch får nu ta med sitt tävlingsbidrag till juryn i den internationella PIDA-tävlingen och den slutliga vinnaren kommer att utses under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september. Det svenska bidraget kommer där att tävla mot motsvarande vinnare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Vinnare korades även i ytterligare tre kategorier. Priset för Highest Level of Innovation gick till bidraget Deep från Nackademin för deras sätt att tänka hållbart och nytt men ändå fokusera på en vacker utsida. Kategorin Highest Level of Sustainability vanns av bidraget Björke, även den från Nackademin, som med en ren och avskalad design förkortar produktionskedjan och ger en mer hållbar produkt. Bidraget Ocho från Linköpings Universitet kammade hem utmärkelsen Highest Level of User Friendliness för sitt sätt att utmana e-handeln till mer hållbara alternativ.
– Allt fler konsumenter vill aktivt bidra till en hållbar framtid och det kommer att ställa ännu högre krav på klimatsmarta förpackningar. Det tycker jag att årets tävlande har tagit till sig, säger Sophie Lindhe.

Initiativtagaren Billerud korsnäs använder PIDA som ett sätt att driva utvecklingen av förpackningsdesign, lyfta fram unga talanger och skapa en mötesplats för branschen.

Alla tävlingsbidragen kan ses på PIDA:s sajt.

Kategorin Highest Level of Sustainability vanns av bidraget Björke.
Priset för Highest Level of Innovation gick till bidraget Deep från Nackademin.
Linköpings Universitet kammade hem utmärkelsen Highest Level of User Friendliness med bidraget Ocho.

 

 

Läs vidare

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.
zoegax

Senaste nytt

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx