Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

PUBLICERAD: 13 december 2024
UPPDATERAD: 13 december
30 procent av de svenska konsumenterna är bekanta med cirkulära förpackningar, medan återvinningsbara förpackningar är ett mer bekant begrepp. Foto: DS Smith

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.

Resultaten visar på ett engagemang och en vilja från konsumenten, men att det finns mycket kvar att göra för att utbilda och göra köpbesluten enklare. Här finns stora möjligheter för förpackningsindustrin såväl som för distributörer och onlineplattformar att trygga med information och kunskap, så att konsumenten blir delaktig i en mer klimatsmart handel.

Svenska konsumenter kring förpackningar och konsumtion

37 procent säger att det är viktigt att produkterna som de köper är tillverkade med hållbara material. 24 procent säger att de har tagit ett medvetet val att köpa baserat på detta.
22 procent säger att det är viktigt att produkterna de köper är förpackade med återvunnet material. 19 procent säger att de har gjort ett medvetet val av att köpa baserat på detta.
25 procent säger att den minsta möjliga mängd förpackning som används är en viktig fråga. 20 procent säger att de gör ett medvetet val att köpa baserat på detta.
30 procent säger att det är viktigt att produkter är förpackade i hygieniska förpackningar. 18 procent säger att de gör medvetna val att köpa en produkt baserat på användandet av hygieniska förpackningar.
30 procent har hört om, sett eller läst om cirkulära förpackningar. Återvinningsbara förpackningar är ett mycket mer bekant begrepp i Norden där kunskapen ligger på 67 procent.

Konsumenters förpackningskunskap ur ett nordiskt perspektiv

67 procent har hört, sett eller läst om återanvändbara förpackningar.
40 procent har hört, sett eller läst om hållbart framställda förpackningar.
32 procent har hört, sett eller läst om kolneutrala förpackningar.
52 procent tror att cirkulära förpackningar betyder återvinningsbar och kan omvandlas till något annat.
60 procent tror att återanvändbara förpackningar betyder att de kan återvinnas och göras till nya förpackningar.

Nordiska onlineshoppare missnöjda med det som inte är hållbart förpackat

93 procent köper produkter online.
1 av 3 onlineshoppare känner sig illa till mods när de beställer produkter som inte är hållbart förpackade.
57 procent känner sig emellanåt besvärade över mängden förpackningsmaterial som varorna levereras i.
52 procent av alla onlineshoppare skulle vilja veta mer om hållbarheten innan de köper en produkt online, och det är något mer viktigt för de som bor i Sverige, 55 procent.
4 av 10 nordiska konsumenter vill veta om samma förpackning kan användas för att returnera varor i som köpts online.
1 av 5 har slutat köpa från en hemsida eller ett företag online som ett resultat av ohållbara förpackningar.

Återvinning viktigast för nordiska konsumenter

Återvinning och att minska mängden förpackning är de områden som är viktigast för nordiska konsumenter.

71 procent säger att de vill köpa produkter förpackade i så lite material som möjligt.
24 procent säger att det är viktigt att produkterna de köper är förpackade med återvunnet material.
49 procent säger att de skulle vara villiga att byta var de handlar sina varor, om det innebar att de bidrog till att färre förpackningar användes.

Läs vidare

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.
hunkeler-i-dx

Robatech Group utser ny vd

Sedan den 1 januari 2025 är Yves Ottiger ny vd för Robatech-koncernen. Han efterträder Martin Meier, som har lett företaget sedan 2018.
Yves Ottinger Robatech

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox