
En förpackningsproducent. En varumärkesägare. Det var utgångspunkten i ett panelsamtal från Tech-scenen på Scanpack om snabba produktkampanjer, digitaltryckets utveckling samt hur tekniken skapar möjligheter framåt inom förpackningstryck.
Det finns många exempel på kända varumärken som haft framgångsrika personaliserade produktkampanjer. I dag gäller det att möta trender med allt snabbare konsumtionsmönster och samtidigt ser varumärkesägare allt ökade behov av kortare kampanjer och produktserier. Här har digital tryckteknik ritat om kartan och spelat en stor roll när det kommer till vad som är möjligt att producera. På Scanpacks Tech-scen hölls ett seminarium på ämnet under rubriken ”Digital teknik skapar unika möjligheter”. För arrangemanget stod Packmarknaden och Visutech.
Från scenen fick mässpubliken lyssna till Anders Wulff, teamledare på Visutech inom etiketter och flexibla förpackningar, Kartongbolagets vd Joakim Johansson och Martin Jörgensen, grundare och vd för Lakritsfabriken. Panelsamtalet leddes av Per-Stefan Gersbro.
Trycker digitalt
Kartongbolaget trycker Lakritsfabrikens kartongförpackningar med en digitalpress från HP Indigo, levererad av den nordiska leverantören Visutech. Kartongbolaget har den arkmatade digitalpressen HP Indigo 30 000 i sin produktion och kan trycka med livsmedelsgodkända färger.
Under samtalet togs det upp många fördelar med den digitala trycktekniken. Dels utvecklingen med personaliserat tryck och möjligheten att flytta jobb från offset till digitalt för att snabbt kunna komma igång och trycka kortare serier vilket rimmar med de snabba vändningarna som sker på marknaden.
– Med digitaltrycket kan du producera det du behöver, on demand. Samtidigt så byter varumärken design oftare i dag, säger Visutechs Anders Wulff som menar att den digitala tekniken i praktiken även drivit utvecklingen på offsetsidan. Även där arbetas det mot att automatisera tryckpressar och korta ställtider även om det inte är i närheten av det den digitala tekniken erbjuder.
Hållbarhet – inte pris
Miljöaspekten är väldigt viktigt för kunder i dag, enligt Kartongbolagets Joakim Johansson. Han menar att det inte går att tumma på något som producent. Allt i produktionskedjan ska hålla en så grön linje som möjligt, från material och förbrukningsvaror till färger och energianvändning i fabriken för att hålla nere CO2-avtrycket. Jämfört med offset finns här stora fördelar att hämta med digitaltrycket.

Han säger att i dag är samarbetet och dialogen med kunden allt tätare. Kunden ställer också helt andra krav på producenten i dag, enligt Johansson.
– Man pratar inte pris. Man pratar hållbarhet i dag.
Martin Jörgensen från Lakritsfabriken säger att det gäller att anpassa sig och vara beredd att ställa om snabbt.
– Under pandemin fick vi ställa om. Då var det inte lika många som köpte presentförpackningar. Då ställde vi om till påse istället så att vi hamnade på dagligvaruhandelns hyllor. Det gäller att anpassa sig till marknaden och att ha rätt produkt, säger han.
– Vi jobbar mycket med kartong och det har vi alltid gjort, säger Martin Jörgensen och tillägger att de har ställt om mer från plastburkar till kartongförpackningar.
– Men allting kan alltid bli bättre och det är en ständig förändring man gör.
Investerar sig ur lågkonjunktur
Panelen var enig om att digitaltrycket är på väg in i en ny fas som kan stärka konkurrenskraften för förpackningskonverterare och tryckerier. Samtalet avslutades med en titt på framtiden innan publiken fick möjlighet att ställa frågor. Branschen brottas nu med höga elpriser, en orolig omvärld, inflation och det pratas om att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur nästa år. Joakim Johansson lät inte speciellt orolig. Han har varit med förr, och har gått lyckosam ur kriser.
– Vi har investerat i alla kriser och det har varit en nyckel för att vi ska kunna fortsätta växa. Det handlar om mod kanske, att våga göra det. Men sedan hur det blir denna lågkonjunkturen det vet man ju inte. Jag vet bara att det som varade i sex månader förr varar i sex veckor nu. Det är otroligt snabba svängningar, säger Joakim Johansson.
– Jag tror vi kommer att se en acceleration av det digitala, säger Anders Wulff.
