”Vi kommer att se en acceleration av det digitala”

PUBLICERAD: 12 oktober 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Från vänster: Moderator Per-Stefan Gersbro, Martin Jörgensen, grundare och vd för Lakritsfabriken, Kartongbolagets vd Joakim Johansson och Anders Wulff på Visutech.

En förpackningsproducent. En varumärkesägare. Det var utgångspunkten i ett panelsamtal från Tech-scenen på Scanpack om snabba produktkampanjer, digitaltryckets utveckling samt hur tekniken skapar möjligheter framåt inom förpackningstryck.

Det finns många exempel på kända varumärken som haft framgångsrika personaliserade produktkampanjer. I dag gäller det att möta trender med allt snabbare konsumtionsmönster och samtidigt ser varumärkesägare allt ökade behov av kortare kampanjer och produktserier. Här har digital tryckteknik ritat om kartan och spelat en stor roll när det kommer till vad som är möjligt att producera. På Scanpacks Tech-scen hölls ett seminarium på ämnet under rubriken ”Digital teknik skapar unika möjligheter”. För arrangemanget stod Packmarknaden och Visutech.

Från scenen fick mässpubliken lyssna till Anders Wulff, teamledare på Visutech inom etiketter och flexibla förpackningar, Kartongbolagets vd Joakim Johansson och Martin Jörgensen, grundare och vd för Lakritsfabriken. Panelsamtalet leddes av Per-Stefan Gersbro.

Trycker digitalt

Kartongbolaget trycker Lakritsfabrikens kartongförpackningar med en digitalpress från HP Indigo, levererad av den nordiska leverantören Visutech. Kartongbolaget har den arkmatade digitalpressen HP Indigo 30 000 i sin produktion och kan trycka med livsmedelsgodkända färger.

Under samtalet togs det upp många fördelar med den digitala trycktekniken. Dels utvecklingen med personaliserat tryck och möjligheten att flytta jobb från offset till digitalt för att snabbt kunna komma igång och trycka kortare serier vilket rimmar med de snabba vändningarna som sker på marknaden.

– Med digitaltrycket kan du producera det du behöver, on demand. Samtidigt så byter varumärken design oftare i dag, säger Visutechs Anders Wulff som menar att den digitala tekniken i praktiken även drivit utvecklingen på offsetsidan. Även där arbetas det mot att automatisera tryckpressar och korta ställtider även om det inte är i närheten av det den digitala tekniken erbjuder.

Hållbarhet – inte pris

Miljöaspekten är väldigt viktigt för kunder i dag, enligt Kartongbolagets Joakim Johansson. Han menar att det inte går att tumma på något som producent. Allt i produktionskedjan ska hålla en så grön linje som möjligt, från material och förbrukningsvaror till färger och energianvändning i fabriken för att hålla nere CO2-avtrycket. Jämfört med offset finns här stora fördelar att hämta med digitaltrycket.

Helt andra krav ställs på producenter idag, framgick i panelsamtalet. Foto: Claes Nordström

Han säger att i dag är samarbetet och dialogen med kunden allt tätare. Kunden ställer också helt andra krav på producenten i dag, enligt Johansson.

– Man pratar inte pris. Man pratar hållbarhet i dag.

Martin Jörgensen från Lakritsfabriken säger att det gäller att anpassa sig och vara beredd att ställa om snabbt.

– Under pandemin fick vi ställa om. Då var det inte lika många som köpte presentförpackningar. Då ställde vi om till påse istället så att vi hamnade på dagligvaruhandelns hyllor. Det gäller att anpassa sig till marknaden och att ha rätt produkt, säger han.

– Vi jobbar mycket med kartong och det har vi alltid gjort, säger Martin Jörgensen och tillägger att de har ställt om mer från plastburkar till kartongförpackningar.

– Men allting kan alltid bli bättre och det är en ständig förändring man gör.

Investerar sig ur lågkonjunktur

Panelen var enig om att digitaltrycket är på väg in i en ny fas som kan stärka konkurrenskraften för förpackningskonverterare och tryckerier. Samtalet avslutades med en titt på framtiden innan publiken fick möjlighet att ställa frågor. Branschen brottas nu med höga elpriser, en orolig omvärld, inflation och det pratas om att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur nästa år. Joakim Johansson lät inte speciellt orolig. Han har varit med förr, och har gått lyckosam ur kriser.

– Vi har investerat i alla kriser och det har varit en nyckel för att vi ska kunna fortsätta växa. Det handlar om mod kanske, att våga göra det. Men sedan hur det blir denna lågkonjunkturen det vet man ju inte. Jag vet bara att det som varade i sex månader förr varar i sex veckor nu. Det är otroligt snabba svängningar, säger Joakim Johansson.

– Jag tror vi kommer att se en acceleration av det digitala, säger Anders Wulff.

 

Lakritsfabriken-förpackningar som har tryckts digitalt hos Kartongbolaget. Foto: Claes Nordström

 

 

 

 

Läs vidare

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Ny toner med upp till 60 procent återvunnet innehåll

Xeikon introducerar nu Cheetah 3.0-versionen i sin tonerpresserie. Här inkluderas nya ECO-toner som en viktig del.
Xeikon

Automatisering, nätverksutskrift och RFID-etiketter hos Epson på LabelExpo

För första gången visar Epson sin nya etikettprinter Surepress L-4733AW – en stor uppgradering i SurePress 4000-serien – på en mässa i Europa. Det kommer att äga rum på LabelExpo i Bryssel.
surepress

Heidelberg och Gallus uppgraderar digitala etikettlösningar

Heidelberg och deras dotterbolag Gallus kommer att visa en rad nya digitala lösningar på Labelexpo Europe 2023.
Gallus-at-labelexpo

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning