Vett och etikett inget för vintillverkare i Australien

PUBLICERAD: 30 mars 2023
UPPDATERAD: 29 mars

I brist på kunskap har vi väl alla någon gång valt en vinflaska utifrån en tilltalande etikett. Etiketten är ofta en viktig säljare och design av vinetiketter är en kunskap i sig. I Sverige har vi till exempel Motherland i Karlstad som specialiserat sig på området.

Nu skakar den australiensiska vingården Fourth Wave Wines om det här tänket med ny design på en flaska Crate Cabernet Sauvignon och två Shiraz. De har inte någon etikett. Man har i samarbetet med designföretaget Denomination tagit fram ett koncept där all nödvändig information finns på skruvförslutning och folien på flaskans hals. Dessutom finns en QR-kod som man kan använda för att få mer info genom att skanna den.

Förslutningen och folien innehåller all obligatorisk information, märkeslogotyp, sort, region, årgång, juridiska anspråk, streckkod, varumärkesmeddelanden och QR-koden med en typografi som ska ge känslan av utrymme.
Fourth Wave Wines kommunicerar till konsument att avsaknaden av etikett sparar energi, lim och papper.

De säger att man tillsammans har skapat en design som låter kvaliteten på vinet glänsa, samtidigt som man tar bort onödigt material från förpackningen. Fourth Wave Wines menar att det är viktigt ur miljösynpunkt att minimera materialanvändningen maximal.

– Detta är en provocerande och modig design för ett modigt varumärke. När vi pratar om hållbarhet måste vi ta risker, gå bortom det konventionella och utforska andra sätt att skapa varumärken och meddelanden, säger Rowena Curlewis på Denomination.

 

 

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x