Västerbottensost nya svarta design fångade såväl tävlingsjuryns som folkets uppmärksamhet under tillkännagivandet av Svenska Designpriset 2016 som gick av stapeln på Moderna Museet i Stockholm.
Västerbottensost tilldelas Svenska Designpriset i klassen Identitet – förpackning. Bakom designarbetet står den Umeå- och Skellefteåbaserade byrån Krux.
– Vi är otroligt glada och stolta över att vi tillsammans med Västerbottensost lyckats förena varumärkets unika värden som mathantverk i ett modernt uttryck, säger Erik Lundqvist, Kundansvarig på Krux.
Västerbottensost är ett av Sveriges mest kända varumärken med en historia sedan 1872. Den nya förpackningsdesignen togs fram som ett led i att förnya uttrycket och tydliggöra Västerbottensost unika värden. Symbolen W i guld bottnar i det ursprungliga brännmärke, som användes för att kvalitetsstämpla Västerbottensost och tillsammans med ostmästarens signatur förtydliga hantverk och hög kvalitet. Den svarta färgen andas premium, samtidigt som den också symboliserar den mystik som omgärdar osten.
– Den nya designen återspeglar vad Västerbottensost står för i dag, ett norrländskt mathantverk älskat både i Sverige och i världen. Förpackningen är en viktig del i hur varumärket upplevs och det känns fantastiskt roligt att den nya designen fått ett så starkt erkännande, säger Helena Ahlgren, Brand Manager, Västerbottensost, Norrmejerier.
Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Årligen förädlas drygt 200 miljoner kg mjölk vid mejerierna i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I produktsortimentet ingår varumärkena Norrmejerier, Västerbottensost, Verum, Gainomax, Fjällfil, Fjällyoghurt och Norrgott. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.