Vässar produktionen med digital tryckpress

PUBLICERAD: 1 oktober 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Visutech HP 10000

Dansk modekoncern vässar omfattande produktion i eget tryckeri med högpresterande flaggskeppet HP Indigo 10 000. Genombrott med B2+-format  och avsevärt uppskruvade hastigheter.

Danska modekoncernen Bestseller, med butiker i större delen av Europa, har sedan länge försett sina butiker och marknaden med trycksaker från det egenägda tryckeriet BS-Printhouse. Produktionen är uteslutande digital då man sett att faktorer som leveranstider och kvalitet varit både oslagbara och nödvändiga för koncernens snabba flöden. Även sett ur lönsamhetsperspektiv.

I koncernens tryckeri ska nu två HP Indigo ersättas av en. HP Indigo 10 000 med sin oslagbara hastighet och ett maxformat som är 2,5 gånger större kommer att tillföra ytterligare produktivitet och lönsamhet.

– Koncernen Bestseller har redan idag en vass produktion med sina HP Indigo 5500 och 5600. Men jag överdriver inte när jag berättar att deras samlade Indigo-produktivitet idag har faktor 100, så kommer den faktorn med endast nya HP Indigo 10 000 att bli 250, menar Lars Pind, Visutech.

– Den här maskinen är med sin hastighet och formatet B2+ (75×53) ett tydligt genombrott. Med EPM (Enhanced Productivity Mode) produceras upp till 4.600 B2-ark/h. För ett företag som Bestseller innebär det bl a att stora volymer av sälj- och promotionmaterial nu kan produceras mer kostnads- och tidseffektivt. Exempelvis förväntas BS-Printhouse kunna producera större delen av företagets upplagor av posters med högsta lönsamhet i den nya pressen, berättar Lars Pind vidare.

Henrik Dencker, Manager för BS-Printhouse inom koncernen Bestseller instämmer.

– EPM (Enhanced Productivity Mode) är för oss en fin lösning för att uppnå värdefull lönsamhet och snabbhet som passar perfekt vid produktion av exempelvis flyers och lösblad. Vi förväntar oss att kunna utnyttja EPM i upp till 40-50% av våra produktioner, berättar Henrik Dencker nöjt.

– Nu slipar vi vår ”Time to market” med höghastighetsproduktion i stabilt hög kvalitet på mer än dubbelt så stort format. Naturligtvis i kombination med variabeldata. Bara tanken på att enkelt kunna köra ett ”landscape”-format i offsetkvalitet, dessutom med variabelt tryck öppnar upp för många nya möjligheter, menar Henrik Dencker.

Hos BS-Printhouse ser man fram emot att de stora upplagorna av allt ifrån kataloger, flyers, foldrar och posters kommer att produceras än mer effektivt. Den optimerade produktionen kommer även att leda till ytterligare utökning av tryckeriets B2B-aktivitet.

– Redan inom loppet av 10 månader har vi en förväntad produktionsökning på upp till 75%. Vi arbetar uteslutande digitalt och med vår nya investering kan vi konvertera de upplagor vi lagt i analog offset utanför huset till att produceras inhouse. Vi kan även utöka vår försäljning B2B. Vi håller högsta möjliga jämna kvalitet och en oslagbar nivå av print on demand, avslutar Henrik Dencker.

Visutech är sedan 25 år en ledande mediekoncern på den nordiska marknaden när det gäller digitala lösningar för den grafiska branschen. Visutech är HP Indigos partner i Norden sedan lanseringen 1994. Verksamheten bedrivs i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Visutech grundades 1988 i Göteborg där huvudkontoret finns beläget.

Visutech - BestsellerJan-Olof Jungersten – Visutech, Henrik Dencker – Bestseller,
René Munk Eliesen – Bestseller, Lars Pind – Visutech

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx