När Easyfairs etablerade förpackningsmässa Empack flyttar in på Kistamässan den 5-6 oktober, är det tillsammans med de för den Nordiska marknaden nya mässorna Label & Print, Packaging Innovations och Luxury Packaging. Fyra unika och nischade mässor som tillsammans bildar Nordens största förpackningsevent 2016. Över 200 utställare från över 20 länder kommer att visa framtidens teknik och förpackningsmaterial, innovativ förpackningsdesign, smart packaging samt allt inom etikettering och märkning. Dessutom innehåller talarprogrammet några av världens absolut främsta experter inom bland annat förpackningsdesign och print från bland annat USA, Japan, Nederländerna och UK.
• Från Japan kommer Fumi Sasada, Ordförande för Japans Package Design Association (JPDA) och ordförande i rådet för Japans Design Association
• Från UK; Nancy Janes, WW Graphics Business Development Director, Hewlett-Packard
• Nederländerna bidrar med DUS Architects, experter inom 3D print och Ronald Lewerissa, Creative Director på FLEX/the INNOVATIONLAB som arbetar med förpackningsinnovation för kunder som AKZO Nobel, Unilever, Albert Heijn, Philips, SAB Miller och LEGO
• Från USA kommer Debbie Millman, Karim Rashid och Leland Maschmeyer
• Debbie Millman (New York) är författare, utbildare, varumärkesstrateg och värd för podcasten Design Matters. Hon är Chief Marketing Officer på Sterling Brands, där hon har arbetat med över 200 av världens största varumärken, bland annat rebrandingen av Burger King och merchandise-varor för Star Wars
• Karim Rashid (New York) är en av de mest produktiva formgivarna i sin generation. Han har fått över 300 utmärkelser och arbetar i över 40 länder. Hans prisbelönta design inkluderar förpackningar för bland annat Method, Paris Baguette, Kenzo och Hugo Boss
• Leland Maschmeyer är Executive Creative Director och grundare av Collins, en varumärkes- och designbyrå i New York och San Francisco. Hans arbete har vunnit mängder med priser och hans portfolio innehåller bland annat en global uppfräschning av varumärkena Spotify, Aldo och Vitamin Water; utformningen av Microsoft Stores och förpackningsdesign för Target och eos.
Fakta om Easyfairs förpackningsevent i Stockholm 2016
Vad? Nordens viktigaste mötesplats för förpackningsbranschen 2016. Ett heltäckande event där man hittar; förpackningsmaskiner, förpackningsteknik, innovativa material, smarta förpackningslösningar, etikettering- och märkutrustning, 3D print, kreativ förpackningsdesign, exklusiva lyxförpackningar mm
Varför? Över 200 utställare från över 20 länder, 2 scener, konferenser & workshops, awards, branschmingel, nätverksaktiviteter m.m.
Plats? Kistamässan, Stockholm
Tid? 5 oktober kl. 09-17 och 6 oktober kl. 09-16
Pris? Kostnadsfritt
Easyfairs arrangerar idag 125 mässor i 18 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike,). I koncernens nordiska region ingår varumärken som Apotek & Egenvård, BostadsrättsMässan, Butiksleverantör, Byggmässan, Caravan Stockholm, Comic Con, e-Commerce, Elmässan, Ekobygg, Ekonomi & Företag, Empack, Fastighetsmässan, Fastfood & Café, ICTexpo, Logistikk & Distribusjon, Microsoft TechDays, MVTe, Möten & Events, Promotionmässan, Restaurangexpo, SETT, Shop Nordic, Sign & Print, Sportfiskemässan, Talous och VVS-mässan.
Artexis driver åtta mässanläggningar i Benelux-länderna och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen, Mons, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).
Under räkenskapsåret 2015–2016 sysselsätter koncernen över 435 personer och beräknas omsätta över 115 miljoner Euro.