Värdefulla nätverk skapar klirr i kassan

PUBLICERAD: 21 maj 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Packbridge nätverk

 Packbridge har sedan starten år 2010 vuxit med rekordfart och i dag har vi runt 240 medlemsföretag. Troligen är Packbridge därmed det största och kraftfullaste förpackningsnätverket i Europa. Bland medlemsföretagen finns både små och stora, och i vissa fall jättestora som Tetra Pak och Ikea, men gemensamt för alla är att man insett värdet med att vara en del av ett nätverk.

Den 3 juni arrangeras Packbridge efter 3 i Sundsvall. Då fokuserar vi på nyttan av att vara med i ett nätverk. Vi vet att det finns många som är intresserade och som skulle kunna tänka sig att vara med, men som vill veta mer.

På plats för att reda ut begreppen finns Mats Williams från WilConsulting AB i Karlstad. Mats har lång och gedigen erfarenhet av klusterbyggande och var med och byggde upp och ledde Paper Province i Värmland, ett mycket framgångsrikt kluster och något av ett paradexempel på hur det kan fungera (vid sidan av Packbridge då förstås!). Rubriken på Mats föredrag är ”Hur klusterinitiativ fungerar och vilken företagsnytta de kan medverka till”.

På Mittuniversitetet finns Edith Andresen, Senior Lecturer och PhD och hon kommer att tala om nyttan med nätverkssamarbete och berätta om faktorer som stärker nyttan. Hon kommer att visa på hur nätverkssamarbete hjälper företag att utvecklas.

Efter fördelarna med klustertänket byter vi ämne och går över på en annan viktig faktor för att företag ska utvecklas, nämligen design. På scenen kommer Magnus Sandebree att finnas. Han är projektledare vid Design i Västernorrland som verkar för att öka designmognaden bland företag samt organisationer och därmed öka användningen av design och designmetodik som arbetsverktyg.

Programmet avslutas med en paneldebatt och när den är genomförd serveras en lätt kvällsmåltid. Packbridge efter 3 arrangeras i Blå Studion på Storgatan 73D i Sundsvall. Vi börjar 15.01. Som vanligt kommer vi att sända live från eftermiddagen.

Du anmäler dig till Olof Nyström på Packbridge via olof@packbridge.se

Läs vidare

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Absurt att plastproducenterna ska betala för förbränning enligt IKEM

Energimyndigheten har på uppdrag av regeringen föreslagit att en skatt på plastproducenterna ska finansiera CCS (Carbon Capture and Storage) och CCU (Carbon Capture and Utilization). Avfall Sverige välkomnar förslaget. Det gör inte IKEM – Innovations- och kemiindustrierna som i stället anser att det är dags att förbjuda plastförbränning.
bränn

Det omöjliga var inte omöjligt – världens första papperstråg för smör och margarin

Upfield, ett globalt varumärke inom växtbaserade livsmedel, har lanserat världens första plastfria, återvinningsbara tråg för sina växtbaserade smör och bredbara pålägg.
Flora_PlantButter_packshot 800x800x

All4Labels i utvecklingsprojekt som ger exklusiva rättigheter

Etikettföretaget All4Labels Global Packaging Group och tillverkaren av processteknologi Actega har kommit överens om att tillsammans vidareutveckla Signite-teknologin som tillverkas av Actega. All4Labels får exklusiva rättigheter på den europeiska marknaden.
signitex

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax