Var med när förpackningen skapas

PUBLICERAD: 30 april 2019
UPPDATERAD: 24 januari

 

 

Fem talare är inbokade till eventet om Förpackningsdesign som hålls 10 maj i Finlandshuset i Stockholm.

Den 10 maj håller Cap&Design sitt stora event om Förpackningsdesign. Under en dag gräver vi ner oss i ögonblicket när förpackningen skapas – när material och tryckmetod väljs och förpackningen får sin form och struktur.

– Vi kommer prata trender och miljömedvetande. Vi ser på hur din förpackning sticker ut i hyllan, hur den främjar miljön och hur den blir innovativ. Vi har många varumärkesägare på plats – bland annat Electrolux, Ikea, H&M, Oriflame, Lidl, Biltema, Orkla, Dagab, OTW och Clas Ohlson, säger Cap&Designs chefredaktör Camilla Buch.

Dagen inleds av Anna Glansén, som är produktdesigner på Tomorrow Machine. De är specialiserade på att ta fram miljövänliga material och göra dem tillgängliga.

Niclas Bedow jobbar mycket med förpackningsdesign. Han kommer prata om varför det är viktigt att vara lekfull.

Karin Sandelin är siniotiker på Kantar Sifo och jobbar med vad förpackningen signalerar, beroende på vilka val du gör rörande färg, form, material och textur.

Sofia Erixson från Orkla Foods berättar om vad den unga generationen väljer och Sara Larsson från Brobygrafiska pekar på förpackningen som varumärkesbärare.

Varför ska tryckerierna komma?

– Det är viktigt för tryckeriet att veta hur textur, färg och typ av tryck påverkar vad förpackningen signalerar. Då kan de meddela sina kunder att om du vill att det ska kännas på det här sättet, så är det den här typen av teknik du ska använda.

Det är också viktigt att tryckeriet känner till vilka material som finns och hur de kan tänka innovativt kring materialvalet, avslutar chefredaktör Camilla Buch.

Mer om eventet finns här.

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper