Den 10 maj håller Cap&Design sitt stora event om Förpackningsdesign. Under en dag gräver vi ner oss i ögonblicket när förpackningen skapas – när material och tryckmetod väljs och förpackningen får sin form och struktur.
– Vi kommer prata trender och miljömedvetande. Vi ser på hur din förpackning sticker ut i hyllan, hur den främjar miljön och hur den blir innovativ. Vi har många varumärkesägare på plats – bland annat Electrolux, Ikea, H&M, Oriflame, Lidl, Biltema, Orkla, Dagab, OTW och Clas Ohlson, säger Cap&Designs chefredaktör Camilla Buch.
Dagen inleds av Anna Glansén, som är produktdesigner på Tomorrow Machine. De är specialiserade på att ta fram miljövänliga material och göra dem tillgängliga.
Niclas Bedow jobbar mycket med förpackningsdesign. Han kommer prata om varför det är viktigt att vara lekfull.
Karin Sandelin är siniotiker på Kantar Sifo och jobbar med vad förpackningen signalerar, beroende på vilka val du gör rörande färg, form, material och textur.
Sofia Erixson från Orkla Foods berättar om vad den unga generationen väljer och Sara Larsson från Brobygrafiska pekar på förpackningen som varumärkesbärare.
Varför ska tryckerierna komma?
– Det är viktigt för tryckeriet att veta hur textur, färg och typ av tryck påverkar vad förpackningen signalerar. Då kan de meddela sina kunder att om du vill att det ska kännas på det här sättet, så är det den här typen av teknik du ska använda.
Det är också viktigt att tryckeriet känner till vilka material som finns och hur de kan tänka innovativt kring materialvalet, avslutar chefredaktör Camilla Buch.
Mer om eventet finns här.