Var med när förpackningen skapas

PUBLICERAD: 30 april 2019
UPPDATERAD: 24 januari

 

 

Fem talare är inbokade till eventet om Förpackningsdesign som hålls 10 maj i Finlandshuset i Stockholm.

Den 10 maj håller Cap&Design sitt stora event om Förpackningsdesign. Under en dag gräver vi ner oss i ögonblicket när förpackningen skapas – när material och tryckmetod väljs och förpackningen får sin form och struktur.

– Vi kommer prata trender och miljömedvetande. Vi ser på hur din förpackning sticker ut i hyllan, hur den främjar miljön och hur den blir innovativ. Vi har många varumärkesägare på plats – bland annat Electrolux, Ikea, H&M, Oriflame, Lidl, Biltema, Orkla, Dagab, OTW och Clas Ohlson, säger Cap&Designs chefredaktör Camilla Buch.

Dagen inleds av Anna Glansén, som är produktdesigner på Tomorrow Machine. De är specialiserade på att ta fram miljövänliga material och göra dem tillgängliga.

Niclas Bedow jobbar mycket med förpackningsdesign. Han kommer prata om varför det är viktigt att vara lekfull.

Karin Sandelin är siniotiker på Kantar Sifo och jobbar med vad förpackningen signalerar, beroende på vilka val du gör rörande färg, form, material och textur.

Sofia Erixson från Orkla Foods berättar om vad den unga generationen väljer och Sara Larsson från Brobygrafiska pekar på förpackningen som varumärkesbärare.

Varför ska tryckerierna komma?

– Det är viktigt för tryckeriet att veta hur textur, färg och typ av tryck påverkar vad förpackningen signalerar. Då kan de meddela sina kunder att om du vill att det ska kännas på det här sättet, så är det den här typen av teknik du ska använda.

Det är också viktigt att tryckeriet känner till vilka material som finns och hur de kan tänka innovativt kring materialvalet, avslutar chefredaktör Camilla Buch.

Mer om eventet finns här.

 

Läs vidare

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Metsä Board utvecklar nya lätta förpackningar av mikrowell för HejBuddy

Metsä Board, har utvecklat en mångsidig, platsbesparande reklamförpackning för HeyBuddy, ett finskt kosmetikamärke. Den nya lätta förpackningen erbjuder flexibilitet, har en lyxig framtoning och är tillverkad av mikrowell av Metsä Boards vita kraftliner.
Hejbuddy_4

Hur designar man om 3 500 förpackningar?

Hur designar man om 3 500 förpackningar? För att få svar på det har Cap&Design pratat med Martin Bergström, design director på Bedow, som gett oss inblick i hela processen med Coops förpackningar.
1

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx