Var med när förpackningen skapas

PUBLICERAD: 30 april 2019
UPPDATERAD: 24 januari

 

 

Fem talare är inbokade till eventet om Förpackningsdesign som hålls 10 maj i Finlandshuset i Stockholm.

Den 10 maj håller Cap&Design sitt stora event om Förpackningsdesign. Under en dag gräver vi ner oss i ögonblicket när förpackningen skapas – när material och tryckmetod väljs och förpackningen får sin form och struktur.

– Vi kommer prata trender och miljömedvetande. Vi ser på hur din förpackning sticker ut i hyllan, hur den främjar miljön och hur den blir innovativ. Vi har många varumärkesägare på plats – bland annat Electrolux, Ikea, H&M, Oriflame, Lidl, Biltema, Orkla, Dagab, OTW och Clas Ohlson, säger Cap&Designs chefredaktör Camilla Buch.

Dagen inleds av Anna Glansén, som är produktdesigner på Tomorrow Machine. De är specialiserade på att ta fram miljövänliga material och göra dem tillgängliga.

Niclas Bedow jobbar mycket med förpackningsdesign. Han kommer prata om varför det är viktigt att vara lekfull.

Karin Sandelin är siniotiker på Kantar Sifo och jobbar med vad förpackningen signalerar, beroende på vilka val du gör rörande färg, form, material och textur.

Sofia Erixson från Orkla Foods berättar om vad den unga generationen väljer och Sara Larsson från Brobygrafiska pekar på förpackningen som varumärkesbärare.

Varför ska tryckerierna komma?

– Det är viktigt för tryckeriet att veta hur textur, färg och typ av tryck påverkar vad förpackningen signalerar. Då kan de meddela sina kunder att om du vill att det ska kännas på det här sättet, så är det den här typen av teknik du ska använda.

Det är också viktigt att tryckeriet känner till vilka material som finns och hur de kan tänka innovativt kring materialvalet, avslutar chefredaktör Camilla Buch.

Mer om eventet finns här.

 

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x