Vägvinnande koncept vann förpackningstävling

PUBLICERAD: 10 november 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud Spotify vinnare - low

En pop-up-butik i BillerudKorsnäs material anpassad för bensinstationer blev det vinnande konceptet när eleverna på Berghs School of Communication tävlade om hur den digitala musiktjänsten Spotify ska möta människor fysiskt.

Under hösten har elever på Berghs School of Communication tävlat om vem som kunde ta fram den bästa analoga förpackningen för musiktjänsten Spotify. Bakom tävlingen står, förutom skolan och Spotify, förpackningsföretaget BillerudKorsnäs. Samarbetet kallas SPICE:14 och har pågått mellan september och oktober.

Totalt deltog tolv grupper som presenterade 24 olika lösningar för Spotify, två per grupp. Det vinnande konceptet kallas Spotify Road Trip och är en pop-up-butik som placeras på bensinstationer. Tanken bakom konceptet är att utnyttja det faktum att kunder inte bara stannar för att tanka bilen på bensinstationen utan även köper olika varor för att göra bilfärden trevligare. Teamet bakom det vinnande konceptet består av projektledarna Sofia Göthlin och Richard Holmquist samt Sofie Redtzer och Malin Strömblad, grafiska designers.

– Vi blev lite konfunderade när uppdraget presenterades – hur skulle vi bära oss åt för att förpacka en digital tjänst? Det tvingades oss att verkligen tänka utanför lådan, säger Richard Holmquist.

Enligt juryn visar det vinnande konceptet användarinsikt, vad som emotionellt driver målgruppen, direkt problemlösning och enkel distribution samtidigt som det träffar briefen till 100 procent.

Jenny Hermansson är Business Director på Spotify och en av medlemmarna i juryn.

– Det vinnande bidraget har bra insikt och idé, vi tror på målgruppen och konceptet är snyggt förpackat. Det var dock hård konkurrens med många väldigt bra idéer. Jag är helt säker på att vi kommer att kunna förverkliga flera av idéerna och vi är väldigt nöjda med tävlingen.

Jimmy Nyström, Business Development Director, BillerudKorsnäs och Jon Haag, Corporate Innovation Manager, BillerudKorsnäs ansvariga för tävlingen.

– Som projektansvariga så tycker vi att årets upplaga är på en helt ny nivå. Studenterna har jobbat hårt i sex veckor och presenterar projekt helt i nivå med vad kreativa byråer levererar, man imponeras.

SPICE:14 genomfördes i år för femte gången och har vuxit från en tävling för eleverna vid Berghs till att bli en integrerad del av kursen Hållbar förpackningsdesign på skolan.

Billerud Spotify vinnarna - lowVinnarna:  Sofia Göthlin och Richard Holmquist, projektledare
samt Sofie Redtzer och Malin Strömblad, grafiska designers

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Vinnarna i Packnorth Award 2023 prisades på Empack

Unknown-3-900x600

Nu är det dags att sända in bidrag till Packnorth Award 2023

Nu är sajten för Packnorth Award 2023 öppnad. Missa inte tillfället att låt den professionella juryn bedöma era förpackningar.
IMG_4271

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.