Uppsatta målet: En 100 procent förnybar förpackning

PUBLICERAD: 24 februari 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Billerud Korsnäs Malin Ljung Eiborn har siktet inställt på en 100 procent förnybar förpackning. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

En ny förpackning som består av 100 procent förnybara resurser. Det är målet för Billerud Korsnäs och Tetra Paks nyinledda samarbete.

Idag är siffran gällande förnybart i förpackningar 70 procent meddelar de båda företagen som nu gemensamt och långsiktigt ska arbeta tillsammans. Riktmärket är en förpackning som till hundra procent kommer från förnybara resurser.

– Vår mission är att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid. 70 procent förnybart material är en bra start, men det enda sättet att lösa de stora hållbarhetsutmaningarna vi står inför är att göra det tillsammans, säger Malin Ljung Eiborn, chef för hållbarhet och offentliga relationer på Billerud Korsnäs i ett pressmeddelande.

– Självklart har vi en bit kvar innan vi är där ur ett tekniskt perspektiv, men vi arbetar som ett enda projektteam med detta eftersom vi bara kan lösa det här om vi gör det tillsammans.

”Behöver fler innovationer”

I ett antal definierade innovativa projekt kommer experter från de två företagen att arbeta tillsammans.

– Vi vill ha en förpackning som till hundra procent kommer från förnybara resurser. Vi behöver flera nya innovationer för att hitta nya material som kan skapa en bra barriär. Vi måste agera tillsammans för att förändra branschen. Det finns så många utmaningar och ett stort behov nya lösningar, säger Eva Gustavsson, vice president för affärsområdet Material & Package hos Tetra Pak.

Samverkan inom nya material

Billerud Korsnäs deltar sedan tidigare kring Treesearch, en svensk samverkansplattform för grundforskning, kunskapsspridning och kompetensuppbyggnad inom området nya material och specialkemikalier från skogsråvara.

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top