Spaniens främsta juicevarumärke, Don Simon, har lanserat en miljöanpassad och smarta förpackning som enligt företaget kommer att vara positiv för både konsumenter och miljö.
I samarbete med förpackningsleverantören Elopak och den kreativa teknikstudion Appetite Creative, har Spaniens ledande juicevarumärke, Don Simon, skapat en rolig och interaktiv uppkopplad upplevelse för att informera konsumenterna om fördelarna med den nya förpackningen Pure-Pak® eSense, en förpackning där Elopak tagit bort aluminiumbarriären och ersatt den med en polymerbarriär.
Den smarta förpackningen använder sig av en webbappbaserad uppkopplad upplevelse som nås via QR-koder för att informera konsumenterna om fördelarna med den nya aluminiumfria kartongen.
Den har en transparent förslutning tillverkad av förnybar plast och oblekt Natural Brown Board samt enkel vikning, vilket möjliggör bekväm återvinning och minskar matsvinnet, säger företaget. Med den nya förpackningen har Don Simon minskat sina utsläpp av växthusgaser (GHG) med 40 procent, förpackningen är också 4 procent lättare än marknadsalternativ och till 90 procent förnybar.
En talesman för varumärket, som ingår i García Carrión-koncernen, förklarade:
”Förpackningar är inte längre bara en behållare. Med anslutna förpackningar kan vi skapa en dubbelriktad och interaktiv kommunikationskanal med konsumenterna.
”Vi kan nu lära oss om vad som verkligen betyder något för dem. Genom uppkopplade upplevelser har vi möjlighet att göra konsumenterna till en del av vår varumärkesresa och omvandla passiva produkter till upplevelserika och interaktiva beröringspunkter.”
Den uppkopplade upplevelsen Don Simon erbjuder innehåller en rad interaktiva spel kopplade till hållbarhet, vilket ger konsumenterna ett engagerande sätt att lära sig mer om dess växtbaserade drycker och fördelarna med den nya förpackningen.
Spelen omfattar bland annat att skapa förpackningar av hållbara material, skapa produkter av växter samt kartongåtervinning, en frågesport och mycket mer. Spelen är tidsbestämda och varje ny nivå blir svårare. Användarna deltar för att samla poäng som de kan byta mot kuponger och vinna en rad priser.
Don Simon använder sig också av den uppkopplade upplevelsen för att hitta ambassadörer som får en första titt och smak av nya produkter och förpackningar – för att hjälpa till att fördjupa konsumenterna i planerna på att minimera företagets miljöpåverkan och bidra till dess mål om ”noll avfall” och ”noll nettoutsläpp”.
– Det är viktigt för varumärken att ta hänsyn till alla aspekter av hållbarhet och den här kampanjen sätter inte bara hållbarhet i centrum, utan gör det också enkelt och roligt för konsumenterna att återvinna. Vi ger dem också en möjlighet att engagera sig via ambassadörstävlingen – som erbjuder incitament för konsumenter som vill ha tidig tillgång till nya produkter och andra varumärkesuppdateringar. Det hjälper också Don Simon att hitta sina mest engagerade influencers som delar sin passion för varumärket, säger Jenny Stanley, vd på Appetite Creative.
Webbappen spårar interaktion i realtid, till exempel köpvanor, produktpreferenser, genomsnittlig engagemangstid, plats, skanningsfrekvens, antal besökare, återkommande besökare och delningar i sociala medier, inklusive GDPR-kompatibla personuppgifter för att varumärket ska kunna optimera sin marknadsföring och bättre förstå konsumenterna.
Den nya förpackningen, den uppkopplade upplevelsen och tävlingen har varit tillgängliga sedan november.
Den här artikeln skapades i samarbete mellan med AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association) och tidningen Packaging Europe.