Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

PUBLICERAD: 13 februari 2023
UPPDATERAD: 13 februari
Nordvalls vd, Patrik Jenemark ser möjligheter med förvärvet av Lexit Groups etikettdel, framför allt inom livsmedelssektorn, men även samarbetet som komma skall företagen emellan. Foto: Pressbild

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.

Lexit Labels i Norge och Sverige förvärvas av Nordvalls Etikett från och med 1 mars. Det skriver företagen i varsitt pressmeddelande. Köpet gäller såväl driften av Lexits etikettproduktion i Mölnlycke och i Trondheim, samt försäljningsverksamheten i Norge och Sverige.

Lexit Group kommer efter försäljningen att fokusera på sin existerande verksamhet inom märkning, datafångst och digitalisering som utgör cirka 80 procent av företagets omsättning. Nordvalls uppger å sin sida att de genom förvärvet blir Skandinaviens ledande leverantör av etiketter med en årlig omsättning om 1 100 miljoner kronor, en koncern som sysselsätter mer än 300 medarbetare.

Ska fortsätta samarbeta

Lexit och Nordvalls har även ingått ett samarbetsavtal om etikettleveranser till Lexits kunder i Norge och Sverige. Dessa kunder köper i huvudsak flera olika typer lösningar och produkter av Lexit, så även etiketter.

– Då kan båda företagen satsa vidare där man är som starkast för att kunna leverera bästa möjliga lösningar och produkter till kunderna, säger Sjur Skjæveland, vd i Lexit Group.

Sjur Skjæveland, vd i Lexit Group. Foto: Pressbild
”Ett bra komplement”

Nordvalls vd, Patrik Jenemark, säger i ett uttalande att Nordvalls har som mål att växa med lönsamhet och där är Lexit Labels ett bra komplement till de befintliga tryckerierna i Sjöbo, Bjuv, Nässjö, Bradford (Watermill) och Esslingen (Kölle Etiketten). De två sistnämnda helägda bolagen förvärvades 2020 respektive 2023.

– Precis som Nordvalls arbetar Lexit Labels långsiktigt i nära samarbete med sina kunder. Vi ser fram emot framtida samarbetet mellan våra företag och gemensamma möjligheter, framför allt inom livsmedelssektorn, då Lexit Labels är ISO22000 certifierade och har en lång erfarenhet av low migrations färger.

Välkända kunder

Lexit Group levererar en värdekedja med integrerade lösningar, mjukvara, utrustning och produkter för märkning och digital spårning av varor, försändelser, utrustning med mera. En rad välkända företag i Sverige och Norge såsom Orkla, Coop, Volvo och SAS finns bland kunderna. Under 2022 förvärvade Lexit Group företaget Idnet AB och den skandinaviska verksamheten hos Markem-Imaje. Uppköpen gjorde då att koncernen fick en årsomsättning som lyftes till över en miljard kronor.

Nordvalls är sedan 2017 en del av PID (Possehl Identification Solutions) Group, en koncern inom den globala märknings och identifikationsmarknaden.

Läs vidare

Billerud stoppar konverteringen av pappersbruket i Escanaba i Michigan

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba till produktion av förpackningskartong. Bolaget kommer istället fokusera på att stegvis skifta produktmixen i Nordamerika mot förpackningsmaterial med en måttlig investeringsnivå.
Escax

PulPac och Optipack i samarbete för att sätta färg på produkter av torrformad fiber

PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.
PulPac_Optipack_samplex

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Oro i den grafiska industrin när för få utbildas

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.
evax

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}