Unga designtalanger formger Valios mjölkförpackningar

PUBLICERAD: 28 februari 2023
UPPDATERAD: 28 februari
Pressbild.

Nu kan ditt mjölkpaket bli en snyggt designad kruka att odla dina favoritkryddor och blommor i. Med initiativet vill Valio få fler att återanvända sina förpackningar och odla en alldeles egen örtträdgård hemma.

Med hjälp av unga formgivartalanger från Sveriges främsta designskolor har mejeriföretaget Valio tagit fram vackra mönster som pryder förpackningarna. På det sättet vill man inspirera människor att odla sina egna kryddväxter att använda i matlagningen. Allt man behöver göra är att klippa av nedre delen av förpackningen och fylla med jord. Vips har man fått en kruka att odla sina favoritkryddor och blommor i.

Krukornas design är skapade av designstudenterna Clara Hedman från Berghs School of Communication, Gunnar Ólafsson från Forsbergs skola och Selma Lindeblad från Konstfack. Nu kommer deras verk synas på över 5 miljoner mjölkpaket över hela landet.

– Jag vill föra tankarna tillbaka till naturen och naturens balans. Hur alla organismer är beroende av varandra och vattnet som förenar oss, säger Selma Lindeblad om sin
design som hon kallar ”Myllra”.

– Mjölkförpackningarna är ju sedan länge återvinningsbara, och vi vill gärna att de
återanvänds. Att låta dem bli odlingskrukor är ett utmärkt sätt att ge dem ett andra liv, säger Frida Malmqvist, Produktchef på Valio.

Senaste nytt

Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

Billeruds långsiktiga klimatmål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2050 har nu officiellt godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Denna milstolpe kompletterar de tidigare godkända kortsiktiga målen för 2030.
Billerud
Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

International Paper stänger fem förpackningsanläggningar i Europa

International Paper, kommer att stänga fem förpackningsanläggningar i Tyskland, vilket påverkar 500 arbetstillfällen. Åtgärden är en del av företagets integration av DS Smith som förvärvades i januari 2025.
About the IP + DS Smith Combination IP Green
International Paper stänger fem förpackningsanläggningar i Europa

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Läs vidare

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok