Under våren kommer Liplid-locket på marknaden

PUBLICERAD: 5 mars 2024
UPPDATERAD: 5 mars
Nu ser vi snart det nya locket på marknaden.

Under drygt två år har Packnews följt utvecklingen av det nya, svenska, Liplid-locket för varma och kalla drycker. Locket, med sin revolutionerande design, innebär ett nytänkande som väckt stor uppmärksamhet. Men som alltid när något helt nytt är på gång, så tar det längre tid än förväntat att nå marknaden, men nu är det dags och i mars sker äntligen de första leveranserna.

Liplids lock är ytterligare ett exempel på där formpressad fiber ersätter plast. Vi är alla vana vid att trycka på ett plastlock på vår dryck som vi köper till exempel på bensinstationen eller på snabbmatsrestaurangen. Liplidlocket är en bättre lösning för miljön enligt företaget. Designen som innebär att locket är nedsänkt i muggen och därmed gör det möjligt att dricka till exempel kaffet som vanligt, utan att fundera över hur locket sitter på är onekligen en smart lösning som har alla möjligheter att slå igenom bra på marknaden.

– Vi har nu kunder som har följt oss i stort sett sedan starten och som är otåliga att lansera locket på sina respektive marknader, säger Jesper Berthold.

– För närvarande pågår också förhandlingar med många potentiella kunder, både med dem som följt oss en tid och med dem som är helt nya. Locket väcker uppmärksamhet.

Superlock

Locket tillverkas idag i Kina, där Liplid har hittat en tillverkare som levererar med både hög kvalitet och kapacitet trots de stora utmaningarna att tillverka locken med dess avancerade design. Det är viktigt att det blir rätt varje gång och kvaliteten måste vara där.
Locken finns nu tillgängliga i två storlekar 80 mm och 90mm och de passar de flesta storlekar på muggar.

– När vi har varit ute och presenterat locket för potentiella kunder så säger i princip alla att vi har ett superlock. Vi har fått höra att man inte tror att det går att göra ett bättre lock och det stärker oss naturligtvis, säger Jesper Berthold.

– Tyvärr är det inte alltid det samma som att det omedelbart leder till en order. Det är givetvis mycket viktigt för våra kunder att locket motsvarar förväntningarna med avseende på framför allt funktionalitet varför man måste testa det en hel del. Locket har onekligen en helt ny design och erbjuder ny funktionalitet. Ett paradigmskifte.

– Generellt är det positiv feedback vi får. De som testar tycker om att man kan dricka sin dryck som vanligt nästan utan att tänka på att det finns ett lock, säger Jesper Berthold.

– Det finns naturligtvis en del synpunkter, till exempel finns det dem som vill kunna fylla muggen upp till brädden och det går inte eftersom locket går ner en liten bit.

Även muggar

Just att locket går ner en bit i muggen ger samtidigt en fördel. Det stabiliserar muggen som därmed kan göras i tunnare väggtjocklek.

– Vi har förstått av både våra nuvarande och potentiella kunder att de gärna ser att man kan köpa lock och muggar av samma leverantör. Det förenklar mycket och det ger en bättre garanti att mugg och lock passar ihop. Vi tittar därför på möjligheten att till sommaren kunna erbjuda ett etthundra procent plastfritt muggalternativ i de vanligaste storlekarna i kombination med våra lock.

– Tanken är att dessa muggar skall tillverkas i samma material som våra lock, dvs etthundra procent plastfria, etthundra procent nedbrytbara och etthundra procent återvinningsbara.

Avtal med lagerföretag

I första hand riktar Liplid in sig på grossister, det är affärsidén, men eftersom man inte kan begära att alla kunder ska lägga order på nivå med vad en grossist kan, har man tecknat ett avtal med företaget Shelfless i Habo, en innovativ aktör inom lager- och logistiklösningar. Samarbetet kommer att göra det möjligt för Liplid att ytterligare stärka sin leveranskedja genom strömlinjeformad transport från leverantör till slutkund.

– Vi är mycket glada över samarbetet med Shelfless. Deras innovativa lösningar kommer att göra det möjligt för oss att optimera vårt lager och förbättra vår totala effektivitet. Vi ser fram emot att tillsammans skapa en smidigare och mer kundfokuserad upplevelse, kommenterar Jesper Berthold.

Elisabeth Khera och Jesper Berthold ser en spännande framtid.
 Innan sommaren

Skandinavien ser ut att bli först med att få ut locken på marknaden, och det pågår förhandlingar med många intresserade företag. Före sommaren kommer Liplid troligen att ha de första kunderna här.

– Det känns otroligt kul och skönt, att vi äntligen nått fram till leveransstart. Nu blickar vi framåt och har naturligtvis för avsikt att växa även inom bolaget. Vi kommer att behöva växa, inte minst på säljsidan.

– Vi har leveranskapacitet och kan enkelt öka produktionen och nå många miljoner lock i månaden. Framtiden är spännande, konstaterar Jesper Berthold.

 

 

Läs vidare

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax

Nu blir restavfallet latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall
Restavfall blir latavfallx

DS Smith ingår partnerskap med svenska Jonsac

DS Smith ingår ett avtal med svenska Jonsac. Partnerskapet innebär ett samarbete för att accelerera övergången från plast till papperspåsar inom e-handelsmarknaden i Europa.
Assets - imagesDS Smith Emballage-032 2024x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax