Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

PUBLICERAD: 4 februari 2025
UPPDATERAD: 4 februari
Rikard Ahlin, CEO på Ettiketto Group, får börja fila på tyskan. Foto: Pressbild

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) – en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.

Förvärvet möjliggöra samordningsfördelar och ett fortsatt arbete med operationella förbättringar. Clever omsatte cirka 290 Mkr 2024. Företaget är en väletablerad tysk aktör med cirka 200 medarbetare i Senftenberg. Ettiketto Group och Clever har en liknande produktportfölj och verksamhet vilket ger goda förutsättningar för Ettiketto Group att fortsätta utveckla Clever genom operationella förbättringar samt samordningsfördelar. Åtgärderna, som är förknippade med vissa kostnader, förväntas successivt ge effekt under de första två åren. Marginalen i Clever, som idag är betydligt lägre än för Ettiketto Group, förväntas därmed stärkas. Förvärvet av Clever skapar även en stark grund för framtida tilläggsförvärv i Centraleuropa. Efter förvärvet uppgår Ettiketto Groups årsomsättning till cirka 1,2 mdkr.

– Ettiketto Group har mellan åren 2020 – 2024 förvärvat fem bolag och ökat omsättningen från cirka 250 Mkr till cirka 900 Mkr. Ettiketto Group har sedan signifikant förbättrat marginalen i de förvärvade bolagen vilket skapat förutsättningar för en stark organisk vinsttillväxt under de senaste åren. Förvärvet av Clever skapar möjlighet att fortsätta denna utveckling på den Centraleuropeiska marknaden, säger Andreas Stenbäck, vd för Volati.

– Vi är glada att välkomna Clever till Ettiketto Group. Clever är ett välrenommerat företag med en stark position på den tyska marknaden, som är en av Europas största. Bolaget passar strategiskt mycket väl in i Ettiketto Group och delar våra kärnvärden om hög produktkvalitet, starkt kundfokus och förstklassig service. Förvärvet är ett viktigt steg i vår ambition att bli en ledande aktör inom etikettbranschen i norra Europa, säger Rikard Ahlin, vd för Ettiketto Group.

Tillväxt genom förvärv är en central del av Volatis strategi för att skapa långsiktig värdetillväxt. Ambitionen är att utveckla verksamheterna till större och starkare plattformar genom organisk tillväxt, operativa förbättringar och strategiska tilläggsförvärv, både i Norden och övriga Europa. Förvärvet av

Clever är Volatis tredje tilläggsförvärv under de senaste tolv månaderna, vilket har bidragit med cirka 900 Mkr i årsomsättning.

Förvärvet finansieras genom Volatis befintliga kreditfaciliteter och överlåtelsen av aktierna sker omedelbart.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon tillsammans med Packnews ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arranageras i samarbete med Packnews.
Frank Jacobs 900x600
Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck