Två tillverkare löser utmaningar med soppor i pappersbaserade påsar

PUBLICERAD: 10 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
HP Indigo och Sappi löste uppgiften att ta fram en flexibel förpackning tryckt med variabeldata – pappersbaserade påsar innehållande soppor. Foto: Pressbild

HP Indigo och  Sappi har förenat sina tekniker för att möta livsmedelsproducenternas behov. Samarbetet har nu mynnat ut i speciella pappersbaserade påsar anpassade för soppor som kommer i sex olika mönster och med personaliserat tryck.

En ny pappersbaserad och flexibel förpackningslösning från Sappi som eliminerar behovet av speciella beläggningar eller lamineringar har testats framgångsrikt för användning i HP Indigo-skrivare.

Sappi, har en portfölj av hållbara förpackningslösningar, och alternativ till fossilbaserade material på marknaden. För de veganska soppornas påsar, så kallade pouches, föll valet på Sappis Guard Gloss 4-OHG med gramvikten 91 gram per kvadratmeter.

Påsar med variabel data

För att skydda varumärket i sig har de pappersbaserade påsarna tryckts i silver och osynligt gult. På HP Graphic Experience Center i Barcelona fick sopp-påsarna sina individuella mönster och skrevs ut med en HP Indigo 6K Digital Press som använder HP Indigos fullfärgspalett samt silver och den speciella osynliga gula färgen. Teamet utvecklade sex olika mönster utskrivna med HP Indigos VDP-funktioner för att visa på soppornas olika smaker.

– Över 80 procent av materialet med högbarriärspapper kommer från förnybara källor. Den pappersbaserade förpackningslösningen gör ytterligare specialbeläggningar eller lamineringar överflödiga och materialen kan återvinnas i pappersflödet, betonar Kathrin Böhmüller, försäljningschef hos Sappi.

Vattenbaserad glansbeläggning efter tryck

De båda företagen pekar på att det har varit viktigt i framtagandet av förpackningslösningen att materialet ska kunna klara de olika stegen i produktionsprocessen från tryckning, vidare till efterbearbetning med lack och förslutning. Efter tryckprocessen förbättrades påsarna med en extra finish: En vattenbaserad glansbeläggning med hög värme och reptålighet för att undvika extra laminering. Beläggningen ACTDigi Protective Coating AQ440125 från ACTEGA, är speciellt utvecklad för marknaden för flexibel förpackning och kännetecknas av hög slitstyrka och snabb torkning.

Utmaningar för tillverkare

Efterfrågan på återvinningsbara, pappersbaserade förpackningar som ersättning för mindre hållbara material ökar. Samtidigt står tillverkare inför nya utmaningar som kortare produktionsserier från mindre små nya varumärken och nystartade företag, ökad efterfrågan på snabbare produktion och leverans, ett växande produktutbud och en trend mot mer personaliserade kampanjer, enligt de båda tillverkarna.

– HP Indigo arbetar med Sappi för att validera högkvalitativa substrat som kan uppfylla våra kunders krav för att minska förpackningens påverkan på miljön. Samtidigt utnyttjas HP Indigos förmåga att leverera högkvalitativa förpackningar på begäran med minimalt avfall, säger Eli Mahal på HP Indigo.

 

 

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG