Tuffa krav i snabbt växande färgsegment 

PUBLICERAD: 28 november 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Niklas Olsson, Global brand manager på Flint Group.

Oavsett om det gäller etiketter eller förpackningar till livsmedel så är det både trend och krav i dag på att det ska vara lågmigrerande färger. Flint Group satsar stort på lågmigrerande färger och har sex nya produkter för olika typer av tryck.

Förpackningsindustrin går mot allt kortare serier – och kraven är i stort sett samma på en etikett som en förpackning när de ska användas till exempelvis livsmedel eller kosmetika. Båda bör tryckas med lågmigrerande färger.
– Många av tryckpressarna idag trycker tunna filmer lika lätt idag på ett förpackningsmaterial som på ett etikettmaterial. Därför är det också ett stort fokus på lågmigrerande färg, säger Niklas Olsson, Global brand manager på Flint Group.
Han berättar att Flint Group de senaste åren lagt allt fokus på lågmigrerande färger.
– Nästan allt som vi har utvecklat de senaste tre åren är i linje med att det ska vara godkänt för livsmedelsförpackningar.
Flera produkter finns nu i den lågmigrerande portföljen för UV-flexo, UV-screen och även UV-offset som kom fram för ett tag sedan.
– Vi har både konventionell uv som härdas med kvicksilverlampor men också nya lågmigrerande färger som härdas med uv-led, säger han och berättar vidare att de i princip har två produktkategorier i portföljen; konventionella uv-härdande färger, där flexo trycktekniken är mest använd. Denna färgserie lanserades för tre år sedan. I fjol lanserades uv-led härdande lågmigrerande flexofärger av Flint Group som första tillverkare. I år introducerades en led-härdande täckvit uv-flexo för krympfilmer och en led-härdande vit färg för screentryck till förmån för kosmetikaprodukter.
– Nu är det inte bara livsmedel som ställer krav på låg migration utan även kosmetika. De börjar få samma krav nästan som livsmedel vad gäller etiketter och förpackningar.
Krav och standarder att leva upp till blir tuffare berättar Niklas Olsson och förklarar vilket finlir det handlar om när man talar om lågmigrerande färg. En tillverkare ska klara detektionsgränsen på max 10 ppb (parts per billion) på icke testade material.
– Under tio ppb går det inte att upptäcka med normala laboratoriemetoder, säger han och illustrerar tio ppb med en Wembley-fotbollsstadion fylld till brädden med vita tennisbollar. Om man ponerar att tio av dessa tennisbollar är gula så går det att jämföra med tio ppb.
– Ta ett tryckeri, lägger du till en procent additiv till en färg så är det 1080 ppb du tillsätter. Så en procent känns inte så mycket men det är en gigantisk summa när du gör ett migrationstest.
– Den största utmaningen för oss är att få fram en lågmigrerande produkt som har en hög prestanda. Att få det lika användbart som ett konventionellt färgtryck. Det har varit lite problematiskt för många av de här råvarorna man använder är lite tjocka i sig vilket gör det svårare att få det att stämma. Men idag har vi fått över allt till att bli snarlikt skulle jag säga.
För tryckeriet kan skiftet till lågmigrerande färg innebära lite fler justeringar i tryckpressen. Men det mesta gåra att bygga upp till att bli fungerande, säger Ohlsson:
– Det är inte bara att gå från konventionell uv till lågmigrerande över en natt. Men det går att träna in och det går att byta över. Man kanske behöver justera lite material och annat.
Flint Group har sin bas i Trelleborg. Här tillverkas det mesta och huvudsakligen, 90 procent, ligger produktionen i Pantones 15 grundfärger. Vidare är en del tillverkning förlagd till anläggningen i Alabama, USA. Och därtill finns 45 olika serviceplatser för blandning av färger.
Niklas Olsson säger att i grund och botten fungerar Flint Groups färger med de flesta substrat de testar. Samtidigt finns det en enorm mängd substrat som används i förpackningsindustrin.
– Det brukar handla om polypropylen, polyetylen och i viss mån polyester. Det blir svårare ju längre ut man kommer. Vi hade en kund som hade 20 typer av polyester. Sju av dem klarade vi direkt men sedan blev det svårare.
– Med det här jobbar vi mycket med leverantörer för att försöka förstå materialen.
Niklas Olsson säger att Flint Group står sig väldigt konkurrenskraftiga i jämförelse med andra färgtillverkare. Företagets tillväxt har ökat 20 procent varje år de senaste fem åren, säger han:
– Prestanda, tillgänglighet och förmåga att serva kunderna har hjälpt oss att ta marknadsandelar. Samtidigt växer marknaden enormt inom detta område. Det håller på att ställas om och jag tror vi alla har en fördel att det är tillväxt på lågmigrering.

Flint Group visade upp sina olika affärssegment på Labelexpo

– Vi känner att det pågår en ständig utveckling på förpackningssidan och nya krav på de stora varumärkesägarna. Det finns ingen hejd på vad de vill kunna få fram när det gäller färgers utveckling. På IT-sidan brukar man väl säga att det är två år, sedan är allt hälften så dyrt och dubbelt så snabbt. Känslan är samma inom tryck. Det du kunde för två tre år sedan är inte tillräckligt bra eller konkurrenskraftigt. Därför måste vi investera stort på laboratoriesidan.
Det är också vad som väntar. Beslut har tagits om att nästa år investera ytterligare i produktionen i Trelleborg. På sikt ska kapaciteten fördubblas. 15 färgutvecklare anställs också för att möta de rådande kraven.
– Vi kommer expandera enormt nästa år för att kunna säkerställa en tillväxt på sikt. Just i år har vi insett att vi måste öka på kapaciteten när det gäller den här produktionen.
– Det är så mycket mer komplext att utveckla färg idag än var det någonsin har varit. För det är så mycket hänsyn som måste tas vad gäller räckvidd och råvaror. På ena sidan har du livsmedelskrav att leva upp till på förpackningar. Å andra sidan har du nya studier som görs på råvaror, säger han och tillägger att råvaror som man har kunnat använda i 15 år sedan har stoppats för att de visar sig ha en annan påverkan på människor än man först trott. Eller på grund av miljön.
– Det blir en utmaning för våra utvecklare att hitta rätt grejer med tanke på att man får ta hänsyn till nya krav.
På Labelexpo-mässan i Bryssel avslöjade Flint Group att de kommer att släppa ett färgmatchningsprogram under nästa år. En digital plattform för färgkommunikation gällande nyanser och matchning av färger som kan anpassas efter kundens specifika tryckpress. Färgen mäts fram och kunden kan enkelt få en visuell förståelse för hur färgnyanserna blir.
– Vi har sett att många kunder har problem att hitta rätt nyans. Där behövs lite hjälp på traven.
– Det är något som varumärkesägarna vill ha exakt idag oavsett om de har hundraliters- eller tvåhundralitersflaskor. Färgnyansen ska stämma. Även där blir det tajtare krav, konstaterar Niklas Olsson.

 

Senaste nytt

Stabilt för testliner, pristryck på falskartong och nedåtgående priser på polyeten

Packnews uppskattade indextjänst PackIndx.com har nu uppdaterats med novembers siffror. Här finns några korta rader om marknaderna, resten hittar du på PackIndx.com.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Stabilt för testliner, pristryck på falskartong och nedåtgående priser på polyeten

Finska Rani Plast köper förpackningsföretaget Kullaplast i Höganäs

Den finska mångmiljardkoncernen AB Rani Plast OY ökar sin närvaro i Sverige genom att förvärva det Höganäsbaserade aktiebolaget Kullaplast som producerar emballagelösningar, förpackningsfilm och även det egna varumärket Kullafolie. Bolaget producerar årligen cirka 12 000 ton polyetenemballage.
ranix
Finska Rani Plast köper förpackningsföretaget Kullaplast i Höganäs

Engagerad industri ger förutsättningar för YH-utbildning enlig gd Magnus Wallerå

För närvarande är det bara på Haganässkolan i Älmhult som det pågår en yrkeshögskoleutbildning inom förpackningar. Flera andra utbildningar är vilande på grund av att man inte fått anslag från Myndigheten för yrkeshögskolan. Eleverna i Älmhult blir förpackningsingenjörer. I förra veckan besökte myndighetens gd, Magnus Wallerå, utbildningen. Packnews fick ett samtal med honom.
Magnus med elev
Engagerad industri ger förutsättningar för YH-utbildning enlig gd Magnus Wallerå

Jakob Tellgren är ny vd och förbundsdirektör för IKEM

I oktober lämnade Jonas Hagelqvist posten som vd på IKEM efter tjugo år. Nu har en ny förbundsdirektör och vd utsetts. I början av februari tillträder Jakob Tellgren i den rollen.
IKEM
Jakob Tellgren är ny vd och förbundsdirektör för IKEM

Läs vidare

Leksands Knäckebröd och Nordvalls återvinner releasepappret till husisolering

Leksands Knäckebröd blir bland de första kunderna till etikettföretaget Nordvalls att återvinna det papper som etiketter sitter på innan de fästs på förpackningarna. I stället för att papperet går till förbränning ska det nu tas om hand och bli till miljövänlig isolering i nybyggda hus.
Annika&Lotta_1
Leksands Knäckebröd och Nordvalls återvinner releasepappret till husisolering

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon tillsammans med Packnews ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arranageras i samarbete med Packnews.
Frank Jacobs 900x600
Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck