Tuffa bud för Danone gällande deras plastanvändning

PUBLICERAD: 5 mars 2025
UPPDATERAD: 5 mars

 

Mitt i en stämningsansökan där man påstås ha misslyckats med att registrera sin plastförbrukning, har Danone nått en överenskommelse med ClientEarth, Surfrider Foundation Europe och Zero Waste France; nu måste företaget publicera sin plastanvändning, stärka sin plastförebyggande policy och delta i årsmöten under de kommande åren.

I januari 2023 drog en koalition av NGOs Danone inför domstol med anklagelsen om att företaget hade brutit mot Frankrikes ”lag om vaksamhet”. Företag med över 5 000 anställda, eller 10 000 i Frankrike plus utländska dotterbolag, måste registrera miljömässiga och sociala risker i en årlig ”vaksamhetsplan”. De icke-statliga organisationerna hävdade att Danones inte nämnde dess plastanvändning.

Koalitionen uppmanade Danone att publicera en ny plan som specificerar förekomsten av plast i hela dess värdekedja och aktiviteter, och att åta sig en väg för plastminskning.

Nu har Paris domstol beordrat en medling och parterna har kommit överens. Koalitionen har dragit tillbaka sin rättegång mot Danone i utbyte mot att företaget gör fyra åtaganden.

Uppdaterad plan

Den första är att uppdatera sin vaksamhetsplan för att inkludera plastrelaterade risker. Inom denna åtgärd har Danone erkänt att användning av plast, särskilt i deras förpackningar, sannolikt kommer att utgöra en framträdande risk ”för vatten, luft, mark, klimat, mänskliga rättigheter och hälsa”. Den har noterat de specifika riskerna som är förknippade med känsliga ämnen i plast, och hävdar att de övervakar den vetenskapliga utvecklingen relaterad till mikroplaster och deras effekter.

Redovisa minskningsåtgärder

Man ska även redovisa minskningsåtgärder för plast i förpackningar, hantering av plastavfall och specifika åtgärder för att förbättra levnadsvillkoren för insamlings- och återvinningsarbetare kommer också att ingå.
För det tredje måste Danone publicera sitt plastfotavtryck. Danone är inställd på att använda de bästa vetenskapliga metoderna som finns tillgängliga för att uppskatta andelen plast i dess värdekedja, med början i produktionen och slutar vid distributionen, och göra sina resultat offentligt tillgängliga.

Ett årsmöte kommer också att hållas mellan Danone och NGO-koalitionen från 2025 till 2027.

Läs vidare

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024