Tublösning av papper

PUBLICERAD: 17 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Ett samarbete har mynnat ut i en tub för kosmetiska produkter där plasten har ersatts med pappersliknande material.

Den pappersbaserade tuben lanseras på marknaden under 2020.

Det är L’Oréal och Albéa som samarbetar för att utveckla hållbara förpackningslösningar. De två företagen har utvecklat den första papperstuben till kosmetik.

En alternativ lösning

Den mesta av plasten har ersatts av biobaserat och certifierat pappersliknande material. Den nya förpackningen sägs vara designad som en alternativ lösning till vissa typer av förpackningar till kosmetik.

Den nya tublösningen kommer att lanseras under 2020 och produktionen planeras starta under 2020.

Ska förbättra miljöprofil

Philippe Thuvien, Vice-President för Packaging & Development på L’Oréal säger i ett pressmeddelande:

– Vi räknar med att lansera de första hudvårdsprodukterna i denna förpackning under andra halvan av 2020. L’Oréal har åtagit sig att 100 procent av de produkter som lanseras 2020 har en förbättrad miljömässig och social profil. Denna innovativa och alternativa lösning är en viktig del av denna strategi.

Partnerskapet visar på L’Oréal och Albéas ambitioner inom hållbarhet, samtidigt som de båda företagen har skrivit under på New plastics economy global commitment’ i regi av Ellen McArthur Foundation.

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Hämnas vi på lagen om fastsatta förslutningar?

Det är många som retar sig på kravet att förslutningarna av plast ska sitta fast på förpackningen, ett EU-beslut som förväntas minska nedskräpningen i naturen. I Håll Sverige Rents nationella skräpmätning verkar det som att resultatet blivit tvärt om.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget