Tryck- och konverteringslösningar som ska möta morgondagens utmaningar. Det var temat när Bobst bland annat för första gången visade ett ”Digital Inspection Table” – ny teknik som ska säkra tryckkvaliteten.
Det går bra för Bobst, slår vd:n Jean-Pascal Bobst fast.
– Förra året sålde vi över 1300 maskiner för etikettproduktion, flexibla förpackningar, falskartong och wellpapp och nådde en omsättning på 1,53 miljarder schweizerfranc och jag kan konstatera att vi har ökat vår marknadsandel globalt.
Runt sex procent av omsättningen går till forskning och utveckling. På förra Labelexpo tog Bobst steget in i digitaltryck med Mouvent. Det är ett helt nytt företag, som drivs i samarbete med Radex. Själva kärnan i den nya tekniken är konceptet MouventTM Cluster, som är en ny tryckteknik baserad på vattenbaserat bläck.
Centralt är ett kraftfullt, integrerat ”kluster”, en modulär, skalbar matris vilken i sin tur gör det möjligt att trycka upp till sju färger på flera olika material. Allt från textil och falskartong, och flexibla material – och i framtiden även wellpapp – kan tryckas i Mouvent. Utvecklingen går snabbt enligt Jean-Pascal Bobst.
– Textil är redan ett område liksom etiketter. Under hösten kommer falskartong och inom ett år kan vi erbjuda tekniken för wellpappindustrin. År 2020 kommer vi att ha ett komplett program för Mouvent och vi kommer att kunna köra i bredder mellan 70 centimeter och 2 meter.
Tekniken bygger på vattenbaserad uv-färg och kan köra i hastigheter upp till 100 meter i minuten.
Mouventmaskinerna utvecklades i början av delvis samma personer som bygger Benny Landas bläcktryckpressar i Israel. Mellan Landa fortsätter att utvecklas så har Mouvent redan tio exemplar av sin textilmaskin i produktion och därutöver har etikettmaskiner installerats i Frankrike, Schweiz och Tyskland. Samtliga maskiner har tryckverk för hexachrome (sexfärgsseparation) samt vitt. Sexfärgsseparationerna ger tillgång till ett mycket brett färgspektrum.
– Totalt sett har vi så mycket nytt inom flexo, djuptryck och digitalt att kunderna har svårt att välja, säger Jean-Pascal Bobst och konstaterar nöjt att 59 procent av alla förpackningar som säljs i världen kommer från företag som använder Bobst utrustning. Värdet på den totala förpackningsindustrin är för övrigt 820 miljarder dollar enligt Bobst, som förväntas öka till 980 miljarder dollar år 2020.
Frederico D`Annunzio har titeln Strategic products marketing director på Bobst Web-fed. Han stack ut hakan och konstaterade att Bobst är världsledande inom förpackningstryck. Han lade till att koncernen är störst på innovationer i förpackningsvärlden. I sin presentation pekade han bland annat på att skillnaden mellan analog tryckteknik och den digitala blir allt mindre.
– De analoga maskinerna får nu allt mer övervakning och styrning. Kameror läser det som trycks och ställer automatiskt register och alla andra parametrar, och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan jämföra analog och digital tryckteknik.
– I framtiden kommer inte tryckmetoden att vara det relevanta. Det blir insamlad data och hur den hanteras som blir viktigt. Tryckbranschens hela arkitektur kommer att förändras.
Hållbarhet är en viktig fråga för all industri i dag, så även för Bobst. Man ser till att byggnaderna i så stor utsträckning som möjligt använder grön el eller naturgas, och man har byggt en ”grön fabrik” i Kina. Men man jobbar även med hållbarhet inom andra områden, till exempel inom material, enligt Frederico D`Annunzio.
– Livsmedelsförpackningar består ofta av laminat som gör dem svåra, för att inte säga omöjliga, att återvinna. Det kan till exempel vara PE plus BOPP. Vi har tillsammans med externa partners utvecklat ett material som har samma egenskaper men som består av två lager polyeten. Nästa, utmanande steg, är att utveckla ett material med bara ett lager polyeten där nanotekniken kommer att se till att vi får en tillräcklig barriär.
Wellpappindustrin är ett viktigt område för Bobst. Att trycka på wellpapp är en utmaning. De så kallade ”washboard”-effekterna kan ge ett randigt resultat. Enligt Frederico D`Annunzio har man löst detta genom en teknik man kallar THQ Flexo Cloud. Via denna får man ett jämt tryck på wellpappmaterialet i flexotryck. Alla spotfärger kommer från processfärgerna och Cloud innebär att det finns en molntjänst för koordinerad produktion.
En nyhet som just kommit ut på marknaden i en pilotversion är M8 Lemanic Flexo som trycker falskartonger. Den klarar 250 meter per minut i bredder mellan 325 och 850 millimeter, och i ytvikter mellan 250 och 500 gram.
En annan nyhet, som demonstrerades live, var ”Digital Inspection Table”. Det är en ny teknik som sägs ge bättre produktivitet och virtuellt tar bort fel i tryckproduktionen. Tekniken bygger på digital projicering av ett original på tryckta ark eller stansade blanks. Samtidigt får man i realtid en visuell möjlighet att matcha produkten mot den digitala förlagan. Man använder HD-projektorer för att belysa produktprovet med kontroll av kvaliteten. För operatören blir det enkelt att se om alla kvalitetsstandarder matchas eller om det finns kompromisser.
Dessutom kan layoutfilen också projiceras på arket för kontroll av registret. På så sätt slipper man använda överlägg och man tar processen från papper till digitalt.
De första borden har redan beställts av kunder i Europa.
Text: Bo Wallteg