Sign, Print&Pack-mässan i Danmark, 18-19 september, bjuder på inspirerande seminarier för den grafiska industrin. Experter talar om allt från robotar i produktionen till prissättning och kvalitet.
Nedan presenteras ett axplock av de talare som kommer finnas på mässan. Hela programmet och mer information om talarna hittar du här. Alla seminarier är kostnadsfria och ingen registrering till mässan krävs.
Olika digitala verktyg
Mässans seminarieprogram startar på onsdagen med Kåre Bjørn, chefskonsult på Intellia, som tillsammans med medarbetare kommer att hålla låda på den kreativa scenen. Det bjuds på en rad intressanta samtalspunkter – allt från tryckproduktion från onlinetjänster till samspelet mellan digital och tryckt marknadsföring. Under dagen går de även igenom en rad olika digitala verktyg från Adobe för de besökare som vill uppdatera sina kunskaper.
Kreativt arbete med bilder
Den kreativa scenen leds under torsdagen av Benny Thaibert från Bitspot.dk. Han ger sina tips och tricks för att arbeta kreativt med bilder i InDesign.
Hur kan digital skyltning användas för att förbättra service, synlighet och skapa konsumentvänliga lösningar? Metin Barut är marknadsföringskonsult som specialiserat sig på konsumentbeteende med flera år inom marknadsföring i ryggsäcken. Han är även grundare av Nordic Media och mentor för företagare genom Business Kolding. I hans föreläsning tar han upp detaljhandeln som ett exempel där digital skyltning kan användas samt hur man kan påverka kundernas köpmönster.
Robotar i grafisk produktion
Robotar kan bidra till ökad konkurrenskraft och höja produktionskvaliteten – men hur? Kenneth Jochumsen arbetar som Business Development Manager hos Omron. Under hans föreläsning får besökarna fördjupa sin kunskap om hur robotar kan användas inom grafisk produktion. Föreläsningen går av stapeln klockan 14:00 den 18 september på Business-scenen.
I en paneldebatt diskuteras hur billigt man kan sälja och samtidigt garantera kvalitet. Debatten leds av Lis Lykke som i 15 år har rapporterat nyheter inom den grafiska världen. Tidigare via AGI Publishing House och i dag för Print og Medier. Några av de frågor som Lis kommer ställa är: Finns det något som pris och kvalitet matchar? Och bör vi som bransch bli bättre på att sälja idé och tjäna på vår produkt, snarare än att bara konkurrera om pris?
Tidningen gör återkomst
Som ingen undgått har den grafiska branschen präglats av nedskärningar och nedlagda tidningar och magasin de senaste tio åren. Men nu är tiden inne för tidningens återkomst, menar Jacob Ejs från Mediegruppen. I hans föreläsning tar han uttalandet vidare för att prata om tidningens roll och dess samspel med andra format i dag. Jacob föreläser under torsdagen, 14:00 på Business-scenen.
Guðmundur Rúnar Kristjánsson har över 20 års erfarenhet inom design. Han har arbetat med reklam, fotografi, digital design, apputveckling med mera. Under mässan ger han besökarna en inblick i det mest grundläggande om UX – Experience design. Detta är viktigt för den grafiska branschen på många sätt då det har att göra med kundens upplevelse online vilket i sin tur speglar den verksamhet man bedriver. Guðmundur talar klockan 13:00 på onsdagen, Business-scenen.
För att gå på mässan anmäler du dig gratis här.