Tryckmässa laddad med inspiration

PUBLICERAD: 13 augusti 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Seminarieprogrammet under Sign, Print&Pack-mässan i Odense bjuder på allt från robotar, digital skyltning, trender och framtidsspaningar, teknik och paneldebatt.
Seminarieprogrammet under Sign, Print&Pack-mässan i Odense innehåller allt från robotar, digital skyltning, trender och framtidsspaningar, teknik och paneldebatt.

Sign, Print&Pack-mässan i Danmark, 18-19 september, bjuder på inspirerande seminarier för den grafiska industrin. Experter talar om allt från robotar i produktionen till prissättning och kvalitet.

Kåre Bjørn.
Kåre Bjørn.

Nedan presenteras ett axplock av de talare som kommer finnas på mässan. Hela programmet och mer information om talarna hittar du här. Alla seminarier är kostnadsfria och ingen registrering till mässan krävs.

Olika digitala verktyg

Mässans seminarieprogram startar på onsdagen med Kåre Bjørn, chefskonsult på Intellia, som tillsammans med medarbetare kommer att hålla låda på den kreativa scenen. Det bjuds på en rad intressanta samtalspunkter – allt från tryckproduktion från onlinetjänster till samspelet mellan digital och tryckt marknadsföring. Under dagen går de även igenom en rad olika digitala verktyg från Adobe för de besökare som vill uppdatera sina kunskaper.

Kreativt arbete med bilder

Den kreativa scenen leds under torsdagen av Benny Thaibert från Bitspot.dk. Han ger sina tips och tricks för att arbeta kreativt med bilder i InDesign.

Metin Barut.
Metin Barut.

Hur kan digital skyltning användas för att förbättra service, synlighet och skapa konsumentvänliga lösningar? Metin Barut är marknadsföringskonsult som specialiserat sig på konsumentbeteende med flera år inom marknadsföring i ryggsäcken. Han är även grundare av Nordic Media och mentor för företagare genom Business Kolding. I hans föreläsning tar han upp detaljhandeln som ett exempel där digital skyltning kan användas samt hur man kan påverka kundernas köpmönster.

Robotar i grafisk produktion
Kenneth Jochumsen.
Kenneth Jochumsen.

Robotar kan bidra till ökad konkurrenskraft och höja produktionskvaliteten – men hur? Kenneth Jochumsen arbetar som Business Development Manager hos Omron. Under hans föreläsning får besökarna fördjupa sin kunskap om hur robotar kan användas inom grafisk produktion. Föreläsningen går av stapeln klockan 14:00 den 18 september på Business-scenen.

 

lis_lykkeLis Lykke håller i en paneldebatt på onsdagen, klockan 16:00 på Business-scenen.
Lis Lykke håller i en paneldebatt på onsdagen, klockan 16:00 på Business-scenen.

I en paneldebatt diskuteras hur billigt man kan sälja och samtidigt garantera kvalitet. Debatten leds av Lis Lykke som i 15 år har rapporterat nyheter inom den grafiska världen. Tidigare via AGI Publishing House och i dag för Print og Medier. Några av de frågor som Lis kommer ställa är: Finns det något som pris och kvalitet matchar? Och bör vi som bransch bli bättre på att sälja idé och tjäna på vår produkt, snarare än att bara konkurrera om pris?

Tidningen gör återkomst
Jacob Ejs.
Jacob Ejs.

Som ingen undgått har den grafiska branschen präglats av nedskärningar och nedlagda tidningar och magasin de senaste tio åren. Men nu är tiden inne för tidningens återkomst, menar Jacob Ejs från Mediegruppen. I hans föreläsning tar han uttalandet vidare för att prata om tidningens roll och dess samspel med andra format i dag. Jacob föreläser under torsdagen, 14:00 på Business-scenen.

Guðmundur Rúnar Kristjánsson.
Guðmundur Rúnar Kristjánsson.

Guðmundur Rúnar Kristjánsson har över 20 års erfarenhet inom design. Han har arbetat med reklam, fotografi, digital design, apputveckling med mera. Under mässan ger han besökarna en inblick i det mest grundläggande om UX – Experience design. Detta är viktigt för den grafiska branschen på många sätt då det har att göra med kundens upplevelse online vilket i sin tur speglar den verksamhet man bedriver. Guðmundur talar klockan 13:00 på onsdagen, Business-scenen.

För att gå på mässan anmäler du dig gratis här.

 

Läs vidare

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top