Förra året gick det svenska tech-startup-bolaget &Repeat går samman med den finska konkurrenten Kamupak för att bygga en nordisk marknadsledare inom cirkulära förpackningslösningar. Nu har man tvingats inse att konceptet inte höll och att konkursen är ett faktum.
&Repeat har sedan lanseringen i december 2020 hjälpt tusentals restauranger och aktörer inom foodservice, både i Sverige och Frankrike, i kampen mot förpackningsavfall. Under sin livstid har &Repeat fått över 60 MSEK i riskkapital från bland annat Alliance Venture och den franska riskkapitalfondet SuperCapital.
Kamupak är en finsk startup och marknadsledare inom återanvändbara förpackningslösningar, tillhandahåller en Reusable packaging as a service (RePass) lösning för restauranger, caféer, evenemang, arenor, hotell, kiosker och andra verksamheter som erbjuder mat och drycker för avhämtning. Företaget grundades 2019 och har haft över 120 restaurang- och evenemangskunder i Finland.
När man förra sommaren gick samman hade man över 500 kunder i Sverige och Finland, inklusive stora varumärken som Pressbyrån, Espresso House, Wolt och Sodexo. Förhoppningarna inför framtiden var stora, inte minst med tanke på den nya EU-förordningen kring engångsförpackningar. Året innan, 2022, ökade &Repeats förlust med 44 procent. Då omsatte man 7,6 miljoner kronor med en förlust på 17,8 miljoner. Förhoppningarna kom på skam och nu tvingas man kasta in handduken.
”Kampen mot det ökande förpackningsavfallet måste fortsätta. Vi lyckades starta något stort och kan lämna scenen med stolthet i hjärtat. Förhoppningsvis kommer arvet vi lämnar att vara en språngbräda till något större”, kommenterar bolagets vd Ilkka Puikkonen.