Tre vinnande förpackningar för Smurfit Kappa

PUBLICERAD: 13 augusti 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Tre vinnande förpackningslösningar för olika ändamål. Det kan Smurfit Kappa stoltsera med i 2019 års Worldstar Awards. 

När årets Worldstar Awards korade innovativa och hållbara förpackningslösningar vann förpackningsföretaget Smurfit Kappa med tre av sina lösningar. Den första produkten var för ett livräddande dialyskit. ”Inte en droppe spill” beskrivs som en säker men lättöppnad förpackning. Den har rundade hörn för att skydda innehållet – femliterspåsar med dialyslösning.

Det andra priset fick företaget för en leksakslåda, Cardboard Castle. En förpackning för användning i e-handeln. Lådan fyller dels sin funktion som förpackning, dels kan den förvandlas till ett slott för att ge konsumenten en extra upplevelse.

En förpackning som eliminerar behovet av plast gav det tredje priset. Förpackningen riktad mot fordonsindustrin heter ”Packade som sardiner”, och döljer en lättmonterad insats på insidan.

– Vi arbetar med kunder från många olika sektorer för att ta fram hållbara förpackningar som levererar mot ett antal punkter. Jag är stolt över de talangfulla och kreativa människorna bakom dessa produkter, säger Zdeněk Suchitra, chef för Smurfit Kappa i Tjecken och Slovakien i ett uttalande.

Den årliga WorldStar-tävlingen anordnas av World Packaging Organisation. Årets tävling lockade 319 bidrag från 34 länder.

 

Läs vidare

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx