Tre förpackningstrender i växande bransch

PUBLICERAD: 26 januari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Behändiga förpackningslösningar i wellpapp för on the go-produkter är en växande förpackningstrend, enligt DS Smith. Foto: Skärmdump/DS Smith

Efterfrågan på mejeriprodukter ökar, enligt DS Smith, som listar de hetaste förpackningstrenderna inom området de kommande åren.

Enligt förpackningsföretaget förväntas mejeriprodukter fortsätta att öka under de kommande åren på grund av växande befolkningar, högre inkomstnivåer och ökad hälsomedvetenhet. En marknad där majoriteten av försäljningen är mjölk, följt av smör och ost. De tillhörande förpackningarna kommer att domineras av mer smarta och hållbara förpackningar, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Konsumenter på språng

Den första trenden DS Smith pekar ut är on the go-produkter. För denna marknad behöver företag lägga extra kraft på att utveckla smarta och bärbara förpackningslösningar eftersom konsumenter idag lever ett hektiskt liv och letar efter möjligheter att köpa produkter som är lätta att hålla, bära och ta med sig i farten.

Från plast till papper

Ett annat tecken i tiden är att byta ut plastförpackningar till cirkulära förpackningslösningar. Företagens vilja att leta efter alternativ till plastförpackningar drivs på av ett ökat tryck från globala organisationer, kunder och politiska institutioner, enligt DS Smith. De tar sin kroatiska affärspartner Vindija DD som exempel. Ett företag specialiserat på mejeriprodukter och drycker. DS Smith hjälpte dem att ta fram en förpackning till deras mjölkprodukt ”6-pack”. En lösning som kom att ersätta plast utan att förlora sin användarvänlighet, sitt skydd och sin kostnadseffektivitet.

DS Smith tog fram en ny bärbar förpackningslösning till kroatiska företaget Vindija DD. Foto: Skärmdump/DS Smith
Förpackningen del av kundens upplevelse

Den tredje trenden är att konsumenter i dag har en ökad medvetenhet och söker efter mer hållbara förpackningar. Oavsett om en vara säljs i detaljhandeln eller via e-handel är förpackningen numera en självklar del av produkten för att öka kundupplevelsen. Det blir allt viktigare att designa hållbara produkter som sticker ut från hyllorna. DS Smith skriver; ”Ju snabbare konsumenterna hittar det de letar efter, desto mer sannolikt är det att de väljer att köpa din produkt.”

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok