Tre förpackningstrender i växande bransch

PUBLICERAD: 26 januari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Behändiga förpackningslösningar i wellpapp för on the go-produkter är en växande förpackningstrend, enligt DS Smith. Foto: Skärmdump/DS Smith

Efterfrågan på mejeriprodukter ökar, enligt DS Smith, som listar de hetaste förpackningstrenderna inom området de kommande åren.

Enligt förpackningsföretaget förväntas mejeriprodukter fortsätta att öka under de kommande åren på grund av växande befolkningar, högre inkomstnivåer och ökad hälsomedvetenhet. En marknad där majoriteten av försäljningen är mjölk, följt av smör och ost. De tillhörande förpackningarna kommer att domineras av mer smarta och hållbara förpackningar, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Konsumenter på språng

Den första trenden DS Smith pekar ut är on the go-produkter. För denna marknad behöver företag lägga extra kraft på att utveckla smarta och bärbara förpackningslösningar eftersom konsumenter idag lever ett hektiskt liv och letar efter möjligheter att köpa produkter som är lätta att hålla, bära och ta med sig i farten.

Från plast till papper

Ett annat tecken i tiden är att byta ut plastförpackningar till cirkulära förpackningslösningar. Företagens vilja att leta efter alternativ till plastförpackningar drivs på av ett ökat tryck från globala organisationer, kunder och politiska institutioner, enligt DS Smith. De tar sin kroatiska affärspartner Vindija DD som exempel. Ett företag specialiserat på mejeriprodukter och drycker. DS Smith hjälpte dem att ta fram en förpackning till deras mjölkprodukt ”6-pack”. En lösning som kom att ersätta plast utan att förlora sin användarvänlighet, sitt skydd och sin kostnadseffektivitet.

DS Smith tog fram en ny bärbar förpackningslösning till kroatiska företaget Vindija DD. Foto: Skärmdump/DS Smith
Förpackningen del av kundens upplevelse

Den tredje trenden är att konsumenter i dag har en ökad medvetenhet och söker efter mer hållbara förpackningar. Oavsett om en vara säljs i detaljhandeln eller via e-handel är förpackningen numera en självklar del av produkten för att öka kundupplevelsen. Det blir allt viktigare att designa hållbara produkter som sticker ut från hyllorna. DS Smith skriver; ”Ju snabbare konsumenterna hittar det de letar efter, desto mer sannolikt är det att de väljer att köpa din produkt.”

 

 

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Senaste nytt

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Gaia Biomaterials hoppas på sambatakter i Brasilien via nya agent

Gaia Biomaterials som tillverkar ett kalkbaserat alternativ till plast, har utsett MFI Polymers till agent i Brasilien. Företaget leds av Mercia Fernandes som är doktor polymerteknik och är specialiserad på hållbara polymerlösningar.
Gaiax