Tre förpackningstrender i växande bransch

PUBLICERAD: 26 januari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Behändiga förpackningslösningar i wellpapp för on the go-produkter är en växande förpackningstrend, enligt DS Smith. Foto: Skärmdump/DS Smith

Efterfrågan på mejeriprodukter ökar, enligt DS Smith, som listar de hetaste förpackningstrenderna inom området de kommande åren.

Enligt förpackningsföretaget förväntas mejeriprodukter fortsätta att öka under de kommande åren på grund av växande befolkningar, högre inkomstnivåer och ökad hälsomedvetenhet. En marknad där majoriteten av försäljningen är mjölk, följt av smör och ost. De tillhörande förpackningarna kommer att domineras av mer smarta och hållbara förpackningar, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Konsumenter på språng

Den första trenden DS Smith pekar ut är on the go-produkter. För denna marknad behöver företag lägga extra kraft på att utveckla smarta och bärbara förpackningslösningar eftersom konsumenter idag lever ett hektiskt liv och letar efter möjligheter att köpa produkter som är lätta att hålla, bära och ta med sig i farten.

Från plast till papper

Ett annat tecken i tiden är att byta ut plastförpackningar till cirkulära förpackningslösningar. Företagens vilja att leta efter alternativ till plastförpackningar drivs på av ett ökat tryck från globala organisationer, kunder och politiska institutioner, enligt DS Smith. De tar sin kroatiska affärspartner Vindija DD som exempel. Ett företag specialiserat på mejeriprodukter och drycker. DS Smith hjälpte dem att ta fram en förpackning till deras mjölkprodukt ”6-pack”. En lösning som kom att ersätta plast utan att förlora sin användarvänlighet, sitt skydd och sin kostnadseffektivitet.

DS Smith tog fram en ny bärbar förpackningslösning till kroatiska företaget Vindija DD. Foto: Skärmdump/DS Smith
Förpackningen del av kundens upplevelse

Den tredje trenden är att konsumenter i dag har en ökad medvetenhet och söker efter mer hållbara förpackningar. Oavsett om en vara säljs i detaljhandeln eller via e-handel är förpackningen numera en självklar del av produkten för att öka kundupplevelsen. Det blir allt viktigare att designa hållbara produkter som sticker ut från hyllorna. DS Smith skriver; ”Ju snabbare konsumenterna hittar det de letar efter, desto mer sannolikt är det att de väljer att köpa din produkt.”

 

 

Läs vidare

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432