Transparent förpackning ger enklare återvinning

PUBLICERAD: 28 februari 2024
UPPDATERAD: 28 februari

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.

Rockwools rödvita förpackningar har länge varit en välkänd syn på byggarbetsplatser runt om i Sverige, men det kommer det bli ändring på framöver. Plastförpackningarna har nu uppdaterats och kommer från och med nu vara transparenta och med endast 10  procent av ytan tryckt.

Syftet med förändringen är att minska mängden färg och på det sättet öka möjligheten att återvinna förpackningarna till produkter med bredare användningsområde än innan. Rockwool uppnår nu RecuClass-klassificering B, som innebär att förpackningarna är kategoriserade med 85 procent återvinningsbarhet.

– Vi arbetar målinriktat med att minska vår miljöpåverkan och därför är det naturligt att vi även gör en insats kring förpackningarna av våra produkter”, säger Christian Kofod, hållbarhetschef på Rockwool Nordics.

Att förändra förpackningarna är ett komplext arbete där många krav ställs på både funktion och kvalitet.
– Möjligheten till återvinning av plasten får inte ske på kompromiss av de krav som förpackningen måste uppfylla. Vi måste fortsatt kunna säkerställa att produkterna når kunderna oskadda och att de kan hållas skyddade på byggarbetsplatser, förklarar Christian Kofod.

-Initiativet är en fortsättning på tidigare genomförda åtgärder på förpackningssidan, där vi bland annat har tagit fram en tunnare folie till våra produkter samt kunnat minska mängden folie runt byggisoleringsskivor med 25 procent, tack vare en ny kompressionsteknik, berättar Christian.

Redan nu kan de transparenta förpackningarna ses på svenska byggarbetsplatser.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset