Transparent förpackning ger enklare återvinning

PUBLICERAD: 28 februari 2024
UPPDATERAD: 28 februari

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.

Rockwools rödvita förpackningar har länge varit en välkänd syn på byggarbetsplatser runt om i Sverige, men det kommer det bli ändring på framöver. Plastförpackningarna har nu uppdaterats och kommer från och med nu vara transparenta och med endast 10  procent av ytan tryckt.

Syftet med förändringen är att minska mängden färg och på det sättet öka möjligheten att återvinna förpackningarna till produkter med bredare användningsområde än innan. Rockwool uppnår nu RecuClass-klassificering B, som innebär att förpackningarna är kategoriserade med 85 procent återvinningsbarhet.

– Vi arbetar målinriktat med att minska vår miljöpåverkan och därför är det naturligt att vi även gör en insats kring förpackningarna av våra produkter”, säger Christian Kofod, hållbarhetschef på Rockwool Nordics.

Att förändra förpackningarna är ett komplext arbete där många krav ställs på både funktion och kvalitet.
– Möjligheten till återvinning av plasten får inte ske på kompromiss av de krav som förpackningen måste uppfylla. Vi måste fortsatt kunna säkerställa att produkterna når kunderna oskadda och att de kan hållas skyddade på byggarbetsplatser, förklarar Christian Kofod.

-Initiativet är en fortsättning på tidigare genomförda åtgärder på förpackningssidan, där vi bland annat har tagit fram en tunnare folie till våra produkter samt kunnat minska mängden folie runt byggisoleringsskivor med 25 procent, tack vare en ny kompressionsteknik, berättar Christian.

Redan nu kan de transparenta förpackningarna ses på svenska byggarbetsplatser.

Läs vidare

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

The Power Of Art

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.
blake 3x

Ecoleans nya förpackningsstorlek har fokus på bekvämlighet och miljö

Ecolean Air 125-formatet är en 125 ml förpackning som är designad för att erbjuda en bekväm förpackningsupplevelse.
ecoleanx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax