Transparent förpackning ger enklare återvinning

PUBLICERAD: 28 februari 2024
UPPDATERAD: 28 februari

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.

Rockwools rödvita förpackningar har länge varit en välkänd syn på byggarbetsplatser runt om i Sverige, men det kommer det bli ändring på framöver. Plastförpackningarna har nu uppdaterats och kommer från och med nu vara transparenta och med endast 10  procent av ytan tryckt.

Syftet med förändringen är att minska mängden färg och på det sättet öka möjligheten att återvinna förpackningarna till produkter med bredare användningsområde än innan. Rockwool uppnår nu RecuClass-klassificering B, som innebär att förpackningarna är kategoriserade med 85 procent återvinningsbarhet.

– Vi arbetar målinriktat med att minska vår miljöpåverkan och därför är det naturligt att vi även gör en insats kring förpackningarna av våra produkter”, säger Christian Kofod, hållbarhetschef på Rockwool Nordics.

Att förändra förpackningarna är ett komplext arbete där många krav ställs på både funktion och kvalitet.
– Möjligheten till återvinning av plasten får inte ske på kompromiss av de krav som förpackningen måste uppfylla. Vi måste fortsatt kunna säkerställa att produkterna når kunderna oskadda och att de kan hållas skyddade på byggarbetsplatser, förklarar Christian Kofod.

-Initiativet är en fortsättning på tidigare genomförda åtgärder på förpackningssidan, där vi bland annat har tagit fram en tunnare folie till våra produkter samt kunnat minska mängden folie runt byggisoleringsskivor med 25 procent, tack vare en ny kompressionsteknik, berättar Christian.

Redan nu kan de transparenta förpackningarna ses på svenska byggarbetsplatser.

Läs vidare

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco