
Förpackningsgrossisten Christer Nöjd AB har tillsammans med det danska företaget STOK K/S och H.Clausen AS i Norge lagt grunden för nätverket TIP-Alliance. Nyligen växte man med en ny medlem.
Ett fungerande nätverk kan vara guld värt, både privat och i företagsvärlden. Sedan många är det något man insett hos förpackningsgrossisten Christer Nöjd AB. Efter att ha varit medlem i ett europeiskt nätverk för förpackningsföretag kom en viss otålighet in i bilden. Man ville mer och beslöt sig för att etablera ett nytt. Tillsammans med det danska företaget STOK K/S och H. Clausen AS i Norge har man lagt grunden för TIP-Alliance, The International Packaging Alliance, med förhoppningen om ett växande nätverk på den europeiska marknaden.
Christer Nöjd AB har positionerat sig som en Sveriges ledande förpackningsgrossister. Företaget erbjuder förpacknings- och automationslösningar på bred basis och omsätter drygt sexhundra miljoner kronor med en slimmad organisation på tjugofem personer. Thomas Nöjd, som är vd, säger att han är nöjd, både med företagets position och med satsningen på TIP-Alliance, som den här texten kommer att handla om.
– Sedan år 2013 har vi varit medlemmar i det europeiska nätverket PackSynergy men det har vi lämnat nu. Vi har helt enkelt inte varit nöjda med utvecklingen av olika skäl. Vi fick inte det vi tyckte att vi behövde. Samtidigt inser jag vikten av att vara en del i ett fungerande nätverk och beslöt mig för att tillsammans med det danska företaget STOK etablera TIP-Alliance i början av sommaren i år, säger han.
– Vi är privatägda och kommer att så förbli, men storleken har betydelse i många fall, och kan man bilda nätverk som bygger storlek, samarbete och nätverkande är mycket vunnet. Att kunna dela kunskap och samarbeta kring leverantörer är viktigt.
Ett faktum sedan förra sommaren
Sedan förra sommaren är TIP-Alliance ett faktum. Mira Nöjd-Nägele är vd. Hon har tidigare varit aktiv inom PackSynergi.
– Målet med TIP-Alliance är att knyta ihop de stora aktörerna i förpackningsindustrin och bilda ett kraftfullt, europeiskt nätverk, säger hon. Det är något som kan sägas reflektera företagskulturen hos Nöjd och STOK, två företag som är mycket resultatdrivna och dynamiska, det ska gå snabbt och resultat ska skapas.
– I ett nätverk är vi starka tillsammans och kan till exempel etablera långa och starka leverantörsavtal som är till nytta både för oss och dem. Det är viktigt. Att kunna öka volymerna hos en leverantör är intressant.
– Ett medlemskap ska ge finansiella fördelar, de ska vara mätbara, annars är det inte så lockande, även om det finns mycket annat att vinna på det samtidigt.
Mira Nöjd-Nägele pekar på de personliga kontakterna mellan personal i medlemsföretagen, att dela kunskap, att driva på innovation och inte minst att jobba med gröna agendor. Hållbarhet är ett viktigt begrepp i dag. Två bärande pelare i ett medlemskap är öppenhet och ärlighet, om det inte finns kommer det inte att fungera.
– TIP-Alliance ska hela tiden finnas i de anställdas medvetande och det är en uppgift för mig att se till att det blir så.
Projekt
I nätverket kommer man driva olika projekt, inte minst på inköpssidan. Medlemmarna kan köpa likvärdiga produkter från ett större antal leverantörer. Då kan det vara en klar fördel att minska ner antalet rejält och få både logistiska och ekonomiska fördelar.
– Det finns även projekt kopplade andra områden som service, logistik, hållbarhet, in-houseförsäljning med mera. Nöjd kan till exempel säga att så här gör vi, är det något ni tycker verkar vara bra att ta efter? En delning av kunskap helt enkelt. För närvarande tror jag att logistikfrågorna är extra intressant.
Mycket mer info om hur man avser att jobba och vilka kärnvärderingar som finns på nätverkets nätsida, tip-alliance.com.
Nya medlemmar
Efter etableringen är det nu dags att expandera nätverket, tre företag är i minsta laget.
– Vi för diskussioner med flera företag som vi för närvarande besöker. Vi har för avsikt att vara ganska strikta med vilka vi släpper in i nätverket, säger Mira Nöjd-Nägele.
– Vi har klara regler kring detta. Generellt kan man säga att det bör vara stabila företag med en klar inriktning på tillväxt. Dessutom måste man ha rätt ”mindset” och att vi känner att det finns en kemi som kan fungera med andra medlemmar.
– Avsikten är att inte växa för snabbt, det är viktigt att integrera nya medlemmar i lagom takt och få allt på plats. Kommer det fem nya medlemsföretag samtidigt kan det bli lite problematiskt med det.
Nyligen tillkom en ny medlem i nätverket när det tyska företaget Moderne Verpackung anslöt sig.
Ingen nordisk allians
Avsikten är att TIP-Alliance ska bli ett europeiskt nätverk där varje potentiell medlem bedöms var för sig.
– Det är mycket viktigt att slå fast att det här inte är en nordisk allians, säger Thomas Nöjd. Vi hoppas kunna bygga en allians som hela tiden rör sig framåt och tar beslut och det känns riktigt inspirerande när jag ser på den nära framtiden. Jag känner att vi redan gjort mer på några månader än vad vi nådde på flera år tidigare.
Artikeln har tidigare publicerats i tidningen Packnews 4/23.