Tidningen Packnews fyller 90 år!

PUBLICERAD: 28 februari 2024
UPPDATERAD: 28 februari

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.

Det sägs att en normalt frisk sjuttioåring i dag egentligen kan ses som en femtioåring. Ju äldre vi blir, desto yngre blir vi, uppenbarligen är filmen ”Benjamin Buttons otroliga liv” med Brad Pitt på väg att bli verklighet. Men även inom tidningsbranschen gäller detta. I år firar Packnews nittio år, en anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, och kanske är vi världens äldsta, ännu existerande, förpackningstidning. Nittio år, men tidningen känner sig definitivt inte så gammal, tvärt om är den kanske piggare än någonsin!

Grundades av agronom

I början av 1930-talet var det kärvt i världsekonomin och att våga satsa på något nytt var inte en självklarhet. I Göteborg fanns en agronom, John Eugen Steen, som hade behov av att få veta mer om vilka emballagelösningar som fanns, och insåg att det borde vara fler som hade samma behov. Han bestämde sig för att satsa och startade Packnews, som då fick namnet Svensk Emballage- och Förpackningstidskrift. Året var 1934. Det blev ingen ”kioskvältare”, de första åren sägs ha varit ganska magra. John Eugen Steen lät sig dock inte nedslås av sådana ”små” motigheter, han kämpade vidare med tidningen och hade visioner. Fem år efter starten utbröt andra världskriget och hur verksamheten såg ut under krigsåren har jag inte lyckats ta reda på. I vilket fall överlevde tidningen kriget och utvecklades vidare, samtidigt som förpackningsbranschen växte i betydelse.

Först med förpackningsutställning

På tal om visioner så såg John Eugen Steen till att i tidningens regi år 1952 etablerade den första emballageutställningen i Norden. Platsen blev Göteborgs Mässhallar och enligt tillgängliga pressreferat blev den en framgång, både vad gäller utställare och besökare. Utställningen innebar också att tidningen blev mer känd och fick ett välbehövligt uppsving. Av lite oklara skäl blev det ingen uppföljning några år senare, men det sägs att branschen under femtiotalet inte var redo för mässor som återkom med en viss periodicitet. Nästa gång vi såg en förpackningsmässa i Sverige var år 1964 när Scanpack etablerades. Den som är bra på huvudräkning inser att Scanpack därmed firar sextio år i år, och Packnews är mässans Jubileumspartner. Tillsammans blir vi etthundrafemtio år!

Ägarfamiljer

Alldeles i början av 60-talet sålde John Eugen Steen sitt livsverk till familjen Fahlskog. Torsten Fahlskog blev en redaktör som inte var rädd för att sticka ut hakan. Så småningom blev det hans dotter, Kerstin Fahlskog, som tog över chefredaktörskapet och ägandet och tidningen bytte namn till Nord Emballage. År 2002 sålde hon i sin tur verksamheten till undertecknad och min svåger Hans Friedsam, och vi blev därmed den tredje ägarfamiljen. En klippa som följt oss genom dessa år är Christian Wallteg, som förutom grafisk formgivning även svarat för ett stort arbete med utveckling av vår digitala nyhetsverksamhet.

Packbridge och Nordisk Bioplastförening

Under vår period har vi varit medgrundare till Packbridge och vi har startat Nordisk Bioplastförening. För ett par år sedan etablerade vi den nordiska förpackningstävlingen Packnorth Award, och i år satsar vi på att etablera PackIndx som kommer att bli ett viktigt instrument för branschen och dess kunder för att hålla koll på materialpriser och trender. Vi ska inte heller glömma Packnews.com, som jag nämnde nyss, vårt nordiska nyhetsnät med dagliga nyheter på respektive lands språk (Sverige, Danmark, Norge och Finland). Med detta vill vi ha sagt att vår ambition hela tiden är att vara så mycket mer än bara än tidning, vi vill ge branschen och dess kunder hjälpmedel i den dagliga verksamheten. Omvärldsbevakning är viktig, men det finns mycket mer som är viktigt.

Ny epok

Sedan drygt ett år har en ny epok inletts i Packnews liv, vi är inte längre ett familjeföretag utan ingår i det framgångsrika förlaget AGI Media AB med basen i Malmö. Genom att tidningen hamnat där har vi nya möjligheter och en mycket kunnig medarbetarstab som har sin specialkunskap riktad mot den grafiska industrin via tidningen Sign&Print och mässor Sverige, Danmark och Norge. Synergierna är tydliga.
Ålder är trots allt bara en siffra, vi firar nittio år under ett Scanpackår, och hoppas att alla våra läsare och annonsörer fortsätter samverka med oss och ser till att mässan i höst blir en framgång!

Ett trefaldigt skånskt leve för oss – Hurra, Hurra, Hurra!

http://shop.agi.se

Läs vidare

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx