The Power Of Art

PUBLICERAD: 25 mars 2024
UPPDATERAD: 25 mars
Foto: Budweiser

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.

Burkarna lanseras exklusivt i Tesco-butiker i Storbritannien och hade sin debut på en gatumässa i Londons Shoreditch den 23 mars, där det AB InBev-ägda varumärket hade en ”kylskåpsram” som sades öppna hela världen visades.

Under titeln ”The Power Of Art” uttryckte Blake sin entusiasm och sa:

– Jag har alltid trott att konst kan övervinna barriärer och förenas med människor från alla samhällsskikt och det är verkligen passionerat som jag att samarbeta med den amerikanska kulturikonen Budweiser .

Blake lyfte fram popkonstens återkomst till dess ursprung och tillade:

Peter Blake.

– Med denna begränsade åtgärd siktar vi på att föra popkonsten tillbaka till massorna och inspirera alla så att han inte ser skönheten i konsten i sitt dagliga liv.

Varje begränsade upplaga med burkar bär Blakes signatur och finns i ett fyrpack. Utöver hans arbete med The Beatles, innehåller Blakes portfölj ikoniska designs för Oasis ”Stop The Clocks” och Band Aids ”Do They Know It’s Christmas?”, tillsammans med samarbeten med olika artister och musiker.
Med tanke på detta samarbete kommenterade Budweisers Global Brands Director, Jessica McGeorge,

– Detta ikoniska samarbete med Sir Peter Blake hyllar hans konstnärliga briljans och vårt kulturarv, och erbjuder individer ett stycke popkonsthistoria med varje uppfriskande klunk Budweiser. Vi ser fram emot att sammanföra ölentusiaster och konstälskare för att uppleva popkonstburken, tillsammans med den innovativa kylskåpsramen.

 

Kylskåpsramen.

Läs vidare

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx