Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.
Burkarna lanseras exklusivt i Tesco-butiker i Storbritannien och hade sin debut på en gatumässa i Londons Shoreditch den 23 mars, där det AB InBev-ägda varumärket hade en ”kylskåpsram” som sades öppna hela världen visades.
Under titeln ”The Power Of Art” uttryckte Blake sin entusiasm och sa:
– Jag har alltid trott att konst kan övervinna barriärer och förenas med människor från alla samhällsskikt och det är verkligen passionerat som jag att samarbeta med den amerikanska kulturikonen Budweiser .
Blake lyfte fram popkonstens återkomst till dess ursprung och tillade:
– Med denna begränsade åtgärd siktar vi på att föra popkonsten tillbaka till massorna och inspirera alla så att han inte ser skönheten i konsten i sitt dagliga liv.
Varje begränsade upplaga med burkar bär Blakes signatur och finns i ett fyrpack. Utöver hans arbete med The Beatles, innehåller Blakes portfölj ikoniska designs för Oasis ”Stop The Clocks” och Band Aids ”Do They Know It’s Christmas?”, tillsammans med samarbeten med olika artister och musiker.
Med tanke på detta samarbete kommenterade Budweisers Global Brands Director, Jessica McGeorge,
– Detta ikoniska samarbete med Sir Peter Blake hyllar hans konstnärliga briljans och vårt kulturarv, och erbjuder individer ett stycke popkonsthistoria med varje uppfriskande klunk Budweiser. Vi ser fram emot att sammanföra ölentusiaster och konstälskare för att uppleva popkonstburken, tillsammans med den innovativa kylskåpsramen.