The Power Of Art

PUBLICERAD: 25 mars 2024
UPPDATERAD: 25 mars
Foto: Budweiser

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.

Burkarna lanseras exklusivt i Tesco-butiker i Storbritannien och hade sin debut på en gatumässa i Londons Shoreditch den 23 mars, där det AB InBev-ägda varumärket hade en ”kylskåpsram” som sades öppna hela världen visades.

Under titeln ”The Power Of Art” uttryckte Blake sin entusiasm och sa:

– Jag har alltid trott att konst kan övervinna barriärer och förenas med människor från alla samhällsskikt och det är verkligen passionerat som jag att samarbeta med den amerikanska kulturikonen Budweiser .

Blake lyfte fram popkonstens återkomst till dess ursprung och tillade:

Peter Blake.

– Med denna begränsade åtgärd siktar vi på att föra popkonsten tillbaka till massorna och inspirera alla så att han inte ser skönheten i konsten i sitt dagliga liv.

Varje begränsade upplaga med burkar bär Blakes signatur och finns i ett fyrpack. Utöver hans arbete med The Beatles, innehåller Blakes portfölj ikoniska designs för Oasis ”Stop The Clocks” och Band Aids ”Do They Know It’s Christmas?”, tillsammans med samarbeten med olika artister och musiker.
Med tanke på detta samarbete kommenterade Budweisers Global Brands Director, Jessica McGeorge,

– Detta ikoniska samarbete med Sir Peter Blake hyllar hans konstnärliga briljans och vårt kulturarv, och erbjuder individer ett stycke popkonsthistoria med varje uppfriskande klunk Budweiser. Vi ser fram emot att sammanföra ölentusiaster och konstälskare för att uppleva popkonstburken, tillsammans med den innovativa kylskåpsramen.

 

Kylskåpsramen.

Läs vidare

Max stora förpackningsmakeover

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt.
Screenshot

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x