The Power Of Art

PUBLICERAD: 25 mars 2024
UPPDATERAD: 25 mars
Foto: Budweiser

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.

Burkarna lanseras exklusivt i Tesco-butiker i Storbritannien och hade sin debut på en gatumässa i Londons Shoreditch den 23 mars, där det AB InBev-ägda varumärket hade en ”kylskåpsram” som sades öppna hela världen visades.

Under titeln ”The Power Of Art” uttryckte Blake sin entusiasm och sa:

– Jag har alltid trott att konst kan övervinna barriärer och förenas med människor från alla samhällsskikt och det är verkligen passionerat som jag att samarbeta med den amerikanska kulturikonen Budweiser .

Blake lyfte fram popkonstens återkomst till dess ursprung och tillade:

Peter Blake.

– Med denna begränsade åtgärd siktar vi på att föra popkonsten tillbaka till massorna och inspirera alla så att han inte ser skönheten i konsten i sitt dagliga liv.

Varje begränsade upplaga med burkar bär Blakes signatur och finns i ett fyrpack. Utöver hans arbete med The Beatles, innehåller Blakes portfölj ikoniska designs för Oasis ”Stop The Clocks” och Band Aids ”Do They Know It’s Christmas?”, tillsammans med samarbeten med olika artister och musiker.
Med tanke på detta samarbete kommenterade Budweisers Global Brands Director, Jessica McGeorge,

– Detta ikoniska samarbete med Sir Peter Blake hyllar hans konstnärliga briljans och vårt kulturarv, och erbjuder individer ett stycke popkonsthistoria med varje uppfriskande klunk Budweiser. Vi ser fram emot att sammanföra ölentusiaster och konstälskare för att uppleva popkonstburken, tillsammans med den innovativa kylskåpsramen.

 

Kylskåpsramen.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset