The Power Of Art

PUBLICERAD: 25 mars 2024
UPPDATERAD: 25 mars
Foto: Budweiser

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.

Burkarna lanseras exklusivt i Tesco-butiker i Storbritannien och hade sin debut på en gatumässa i Londons Shoreditch den 23 mars, där det AB InBev-ägda varumärket hade en ”kylskåpsram” som sades öppna hela världen visades.

Under titeln ”The Power Of Art” uttryckte Blake sin entusiasm och sa:

– Jag har alltid trott att konst kan övervinna barriärer och förenas med människor från alla samhällsskikt och det är verkligen passionerat som jag att samarbeta med den amerikanska kulturikonen Budweiser .

Blake lyfte fram popkonstens återkomst till dess ursprung och tillade:

Peter Blake.

– Med denna begränsade åtgärd siktar vi på att föra popkonsten tillbaka till massorna och inspirera alla så att han inte ser skönheten i konsten i sitt dagliga liv.

Varje begränsade upplaga med burkar bär Blakes signatur och finns i ett fyrpack. Utöver hans arbete med The Beatles, innehåller Blakes portfölj ikoniska designs för Oasis ”Stop The Clocks” och Band Aids ”Do They Know It’s Christmas?”, tillsammans med samarbeten med olika artister och musiker.
Med tanke på detta samarbete kommenterade Budweisers Global Brands Director, Jessica McGeorge,

– Detta ikoniska samarbete med Sir Peter Blake hyllar hans konstnärliga briljans och vårt kulturarv, och erbjuder individer ett stycke popkonsthistoria med varje uppfriskande klunk Budweiser. Vi ser fram emot att sammanföra ölentusiaster och konstälskare för att uppleva popkonstburken, tillsammans med den innovativa kylskåpsramen.

 

Kylskåpsramen.

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top